- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische startup Cake vernieuwt zijn model om zich internationaal te profileren. De bankapp Cake, toegankelijk voor het grote publiek, verdwijnt om plaats te maken voor een Europese expansie gebaseerd op diensten gericht op detailhandelaars en merken (Cake for Business) en banken (Cake for Banks).
Cake for Business is een marketingplatform dat al goed verankerd is in België. Het laat handelaren en merken om cash kortingen (cashbacks) te geven aan groepen van consumenten die gekozen werden op basis van hun eerder aankoopgedrag. Het platform telt meer dan 100 commerciële partners, waaronder Schoenen Torfs, JBC, Veritas, Deliveroo en Lukoil. Die formule laat aan Belgische consumenten toe om 800.000 euro te verdienen in de vorm van geautomatiseerde cashbacks, waarvan 125.000 euro alleen al in december van vorig jaar.Tegelijk stelt Cake marktinformatie ter beschikking van merken en bedrijven op basis van de anonieme verwerking van het aankoopgedrag van consumenten.
Cake biedt ook diensten aan banken aan: met Cake for Banks biedt de start-up aan Europese banken een oplossing om cashbacks te integreren in hun eigen bankapp. Dat leidt hen naar een logische keuze: de bankapp voor het grote publiek die Cake initieel lanceerde verdwijnt vanaf februari, waardoor Cake zich kan concentreren op banken en bedrijven. Er lopen al verschillende gesprekken met nationale en internationale banken en ondernemingen. De eerste integratie in een bankapp bestaat sinds vorige zomer al in de vorm van ‘Mooi meegenomen van Cake’, die klanten van Argenta al toeliet om terugbetalingen te krijgen op aankopen die ze deden via hun Argenta-rekening bij partners van Cake.
Cake voert zijn Europese expansie met de steun van Truffle Capital, een Frans fonds voor risicokapitaal gespecialiseerd in FinTech. Ze haalde 4,6 miljoen euro op bij historische investeerders Seeder Fund, Sambrinvest en Freshmen. “Cake laat banken toe om hun klanten aan zich te binden en te verdienen aan gegevens, terwijl ze tegelijk aan handelaars meer return on investment kunnen geven bij hun traditionele oplossingen. Dankzij zijn disruptieve aanpak heeft Cake alles om een mondiale leider te worden in de sector”, zegt Patrick Lord, Senior Partner bij Truffle Capital.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?