Cameleon krijgt opnieuw kleur: de winkelketen die op 25 november failliet ging, heropent in Brussel en Genval op 26 december. Het handelsfonds is overgenomen door drie ondernemers en door de werknemers die een speciaal statuut krijgen. Een voor België ongeziene formule.
De winkels van Cameleon Woluwe en Genval sloten de deuren na het failliet van de eigenaar, Famous Clothes NV. Na het faillissement werd een herstartplan gestart door algemeen directeur Pascale Switten, samen met twee jonge Brusselse ondernemers: Thibaut Dehem (oprichger van het digitale agentschap 87seconds) en van Alexis Malherbe (gerant van Wolf Food Market). Hun voorstel tot overname vanhet handelsfonds Famous Clothes werd op 22 december goedgekeurd door de curatoren.
Werknemers en aandeelhouders
Het bijzondere van de overname is dat de werknemers er mee achter zitten: ze zetten samen de schouders onder de relance van het bedrijf. Ze krijgen een speciaal statuut: kandidaat-overnemers. Dat statuut werd gelanceerd door de coöperatieve Jobyourself, in handen van Jean-Olivier Collinet. De voor België unieke constructie laat toe dat de werknemers meewerken aan de relance van Cameleon, terwijl ze tegelijk nog een werkloosheidsuitkering krijgen. Na een periode van twee maanden zal de opbrengst van de verkoop opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd worden in ruil voor een participatie als aandeelhouder, tot 24% van de aandelen.
80 jobs gered
Een overlegvergadering tussen het personeel en de curatoren, advocaten Ensch en de Rosmorduc, heeft ervoor gezorgd dat op die manier 80 jobs kunnen gered worden. Het overnameproject wordt ook ondersteund door Hub.Brussels, met een een ploeg van juridische, financiele en human resources experts. De personeelsleden en de overnemers danken de curatoren voor hun constructieve houding, net als Cameleon-oprichter Jean-Cédric van der Belen en Augustin Wigny, de laatste afgevaardigd bestuur van Famous Clothes.
Circulair
In eerste instantie zal de nieuwe ploeg zich focussen op het heropenen van de winkels. In de loop van 2021 is het doel om het concept naar andere activiteiten uit te breiden (voeding, evenementen, …) en nieuwe jobs te creëren. "Het project steunt op de oorspronkelijke waarden en ideeën van Cameleon, met de bedoeling op het voorplan te treden van de regeneratieve, lokale en circulaire economie in Brussel. De localisatie en de waarde van de winkel in Woluwe, het eerste Europese éco-gebouwde commercieel gebouw, maken het een geknipte plek om nieuwigheden te kopen, slimme aankopen te doen en op een verantwoorde manier te consumeren, in een creatieve omgeving”, aldus algemeen directeur Pascale Switten.