Carrefour onthult winnaars eerste editie European Food Transition Awards
Vanaf 16 oktober tot en met 1 november konden alle Europese klanten van Carrefour stemmen voor de meest symbolische producten van de Food Transition. Gisterenavond werden de winnaars van deze eerste editie bekendgemaakt.
Gisterenavond heeft Alexandre Bompard, voorzitter en CEO van de Carrefour Group, prijzen uitgereikt aan de winnaars van de eerste editie van de European Food Transition Awards. Deze online internationale wedstrijd erkent de leveranciers die volgens klanten uitblinken op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tijdens de eerste stemmingsronde kregen de 250 deelnemende producten meer dan 410.000 stemmen. Een jury van internationale experts heeft vervolgens op 19 november de winnaars gekozen. De producten werden geselecteerd omdat ze 4 belangrijke thema’s van de voedingstransitie respecteren: gezonde producten, verpakking, klimaat en biodiversiteit. Er werden 9 prijzen uitgereikt die overeenkomen met 9 categorieën:
- Zoute kruidenierswaren: Barilla - Spaghetti n°5, duurzaam geproduceerd, met een kartonnen verpakking
- Zoete kruidenierswaren: Kellogg's - Special K, voor een verpakkingsreductie die 70 ton plastic en karton per jaar bespaart.
- Bereide gerechten, vers en diepvries : McCain - French Fries Tradition, voor zijn lokale oorsprong met productie in België waarbij aardappelen van duurzame landbouw gebruikt worden
- Zuivel en desserts: Lactel – Biologische halfvolle melk, voor een fles biologische melk die bijdraagt tot het behoud van de biodiversiteit, betere beloning voor boeren en dierenwelzijn.
- Dranken: Alvalle - Gazpacho Original, voor zijn 100% natuurlijke ingrediënten en met de hand geplukte verse groenten van lokale coöperaties
- Babyproducten: Luiers - Harmonie Hybrid pampers, de eerste half herbruikbare en half wegwerpluier die 20% minder afval genereert
- Huishoudelijke artikelen en schoonmaak: Ariel - Pods All in 1 Koud Wassen, efficiënte tabletten voor lage temperaturen die koud wassen mogelijk maken waardoor de CO2-voetafdruk verminderd wordt
- Parfumerie: Garnier – Honing shampoo bar van Ultra Doux, vanwege het plantaardige recept en de verpakking zonder plastic afval
- Dierenvoeding: Sheba – Kip- en Tonijnfilets, met 100% MSC duurzame vis, met een koraalrestauratieproject
Tijdens de ceremonie reikte de jury ook een nationale prijs uit voor elk van de zes deelnemende Europese landen, waaronder een Belgische award voor Edgard & Cooper:
- België: Edgard & Cooper - hondenvoer met natuurlijke ingrediënten en biologisch afbreekbare verpakking
- Frankrijk: Sous Le Pommier - Puur onbehandeld appelsap, van Franse productie en biologische landbouw zonder pesticiden
- Spanje: Burgo de Arias - Originele kaas, vanwege de korte ingrediëntenlijst, de lokale oorsprong en de verpakking gemaakt van gerecycled materiaal
- Roemenië: Agricola - Antibioticavrije kip
- Italië: Vallelata - Mozzarella Fior Di Latte, met innovatieve verpakking
- Polen: Planton - Plantaardige yoghurt gemaakt van kokosmelk, een plantaardig alternatief voor dierlijke eiwitten en volledig recyclebare verpakking
De winnende producten krijgen een jaar lang zichtbaarheid in de Carrefour-catalogus en worden online en in winkels gepromoot. “Met deze eerste Europese wedstrijd mobiliseert Carrefour haar partners in haar missie van de voedseltransitie voor iedereen. Dit engagement, dat de kern vormt van de strategie van de Groupe Carrefour, is gebaseerd op een collectieve en lange termijn ambitie zowel op het gebied van het assortiment met duurzame en gezonde producten, het klimaat met als doel om tegen 2040 koolstofneutraliteit te bereiken, de biodiversiteit met de strijd tegen ontbossing en het milieu met de strijd tegen afval en het recyclen van verpakkingen”, besluit Carrefour Group.