Carrefour stelt volledig vernieuwde en verbeterde hypermarkt in Mont-Saint-Jean voor
Carrefour stelde gisteren zijn volledig vernieuwde hypermarkt in Mont-Saint-Jean voor die helemaal in het teken staat van bio, verse producten en aangeboden diensten. Met deze winkel toont de retailer de grote lijnen van zijn strategie op het vlak van voedseltransitie.
Journalisten en inwoners uit Waterloo zakten gisteren af naar de volledig vernieuwde Carrefour hypermarkt in Mont-Saint-Jean waar ze, na maanden van verbouwen, eindelijk het voorbeeld bij de vertaling van Carrefours nieuwe strategie konden aanschouwen. Hoewel onvoorziene omstandigheden, een elektriciteitspanne in de straat, bijna roet in het eten had gegooid, was het publiek talrijk aanwezig. Ook Gondola tekende present en maakte voor u de eerste beelden van wat dé Carrefour van morgen zou moeten zijn.
Vier maanden, zo lang duurde het om de winkel van 9.400m2 in Mont-Saint-Jean een volledige make-over te geven. Al liet Carrefour zijn klanten tijdens die periode niet in de kou staan. Zo installeerde de retailer een geautomatiseerde drive op de parking waar klanten terecht konden. “Deze sluiting voor vier maanden was een belangrijke en noodzakelijke beslissing om dit verkooppunt in een nieuw jasje te steken. Ik hoop alvast dat deze make-over onze klanten zal verrassen”, verklaart Nicolas Van Parys, regionaal directeur hypermarkten Brussel/Brabant bij Carrefour. Alles werd onder handen genomen, van de kelder en het plafond tot de gevel en het aanbod. Al blijft één ding onveranderlijk: de klant heeft nog steeds de keuze om binnen te gaan via de foodafdeling of die van de non-food. Wij kiezen alvast eerst voor de wereld van de voeding….
L’Atelier, de foodcourt van de Carrefour hypermarkt
De consument wordt verwelkomd door een ware foodcourt. Hoewel die gisteren vrij beperkt was door de elektriciteitspanne en de laatste werken die nog moesten worden uitgevoerd, kunnen klanten er op termijn genieten van ter plaatse bereide soepen, wokgerechten, salades, verse fruitsappen, gebakjes of pizza’s - ter plekke of om mee te nemen - gebakken door echte pizzabakkers in de winkel van Mont-Saint-Jean.
Geïnteresseerde consumenten kunnen daarvoor terecht in de Rombouts corner, koffiebrander en partner van Carrefour die steeds meer aanwezig is in de winkel. “We wilden een echte leefruimte creëren. Aangezien we dezelfde filosofie als Rombouts hebben en in de loop der jaren een echt partnerschap ontwikkeld hebben, konden we nu een stap verder gaan met de maaltijdoplossingen en de ter plaatse bereide lekkernijen van L’Atelier, onze foodcourt”, legt Nicolas Van Parys, uit.
Bio en bulk
Naast de foodcourt vinden consumenten aan de ingang ook een imposant aanbod aan bioproducten: groenten en fruit, producten verkrijgbaar in losse verkoop en referenties afkomstig uit biowinkels. Een keuze die volledig aansluit bij de nieuwe strategie die de retailer voert op het vlak van voedseltransitie. De retailer wil immers uitgroeien tot de N°1 op het vlak van bio in België door het aanbod, dat vaak als erg duur wordt bestempeld, goedkoper te maken. “50 producenten van Carrefour zijn momenteel aan het overschakelen naar een 100% biologische landbouw en daar helpen we hen natuurlijk bij. Het is voor hen immers onmogelijk om op te draaien voor de kosten die ontstaan tijdens de overgangsperiode waarin ze hun producten nog niet als bioproducten mogen aanbieden. Momenteel bieden we hier zo’n 900 biologische referenties aan. Onze biogroenten en -fruit zijn - zoals de meeste van onze groenten en fruit - los verkrijgbaar. Dat is niet het geval bij onze concurrenten…De consument kan ofwel zijn eigen mandje of bakje meebrengen - onze medewerkers helpen bij het wegen van de producten - of kan gebruikmaken van biologisch afbreekbare zakjes die in de rayon aanwezig zijn. Het is cruciaal dat we de keuze aan de klant laten”, verduidelijkt Nicolas Van Parys.
In feite is bulk echt koning in de biogroenten- en fruitafdeling - waar het de enige optie is- in vergelijking met de ‘traditionele’ groenten- en fruitafdeling - waar verpakkingen steeds vaker verdwijnen. Een ecologische redenering die we ook bij andere categorieën terugvinden. De losse verkoop bij de versafdeling en de begeleiding bij het wegen, doet trouwens ongetwijfeld denken aan de traditionele markt.
De visafdeling en zijn troon
“Majestueus”, met die term beschreef Nicolas Van Parys de visafdeling in zijn nieuwe winkel. Imposant, dat klopt, want hij is immers al van ver te zien. Weinig verrassend, aangezien de visafdeling traditioneel een van de paradepaardjes is van winkel in Waterloo. Dagelijks komt er een verse lading vis rechtstreeks uit Zeebrugge. Het gamma werd ook uitgebreid, vertelt Nicolas Van Parys ons terwijl hij benadrukt dat de verse zalm ter plaatse wordt gerookt. De vistoog is verder voorzien van frigo’s en natuurlijk is er ook een sushistand aanwezig waar een sushimeester deze verse Japanse delicatessen bereidt.
Etnische producten
Vlak voor de immense visafdeling, vinden we een erg uitgebreid etnisch gamma, een echte must in Waterloo. Door zijn ligging, helemaal in het begin van het winkelparcours, springt dit gedeelte bovendien nog meer in het oog.
Bakkerij: bakken van 00u tot 18u
Een beetje verder wordt een grote ruimte gewijd aan de bakkerijafdeling. “Heel de dag door maken bakkers hier het brood. Doordat ze van middernacht tot 18u werken, kunnen we heel de dag vers brood aanbieden dat ter plaatse bereid is. Voordien was dat niet het geval. Hoewel klanten die hun brood liever na het werk kochten konden genieten van brood dat ter plaatse werd gebakken, kochten velen onder hen hun brood vaak ’s ochtends. Nu is dat dus niet meer het geval. Consumenten vinden voortaan immers op ieder moment van de dag vers brood dat ter plaatse gebakken is”, vervolgt Nicolas Van Parys.
Kaas- en charcuterieafdeling
Een andere shop-in-shop is de kaas- en charcuterieafdeling waar we aan de toog een uitgebreid gamma terugvinden. Ook hier wordt de ecologische visie doorgetrokken. Zo worden er vlak naast de toog bakjes aangeboden waardoor overbodige verpakkingen vermeden worden. Daarnaast worden klanten aangespoord om hun eigen bakjes mee te nemen.
Slagerij en Beef Bar
Aan de slagerijafdeling vinden shoppers een nieuwigheid: de Beef Bar, die speciaal voor amateurs van rundvlees werd ingericht. Klanten vinden er premium vleessoorten en gerijpt vlees. “Het is een concept dat we terugvinden in Engeland en dat we nu ook in deze winkel gaan testen. Het is voorlopig niet de bedoeling dat deze bar zal worden uitgebreid naar andere vestigingen”, verduidelijkt Nicolas Van Parys.
Een wijnkelder voor kenners en beginners
Een andere vaste waarde: de wijnkelder. De retailer heeft zijn uitgebreide gamma aan wijnen mooi uitgestald en stelt speciaal voor beginners geregeld 6 wijnen voor die perfect te combineren zijn met een specifiek gerecht. Kenners kunnen hun wijnkennis dan weer bijschaven dankzij de expertise van een sommelier die aanwezig is en die hen met veel plezier zijn grands crus aanraadt…
Centrale gang: een kleine manicure?
In de centrale gang vinden consumenten tal van promoties bij de verschillende rayons waarboven telkens duidelijk de naam van de categorie prijkt. De standaard kleur, donkergrijs, en de typografie werden aangepast. We ontdekken er bovendien een waar bierwalhalla met zo’n 600 referenties die netjes volgens productieregio zijn gesorteerd. Daarnaast vinden we onder meer een corner voor gezouten en gesuikerde producten of een Beauty rayon waar consumenten bijvoorbeeld terecht kunnen voor een manicure. “Een deel van ons personeel volgt momenteel een opleiding bij L’Oréal zodat we ook manicures kunnen aanbieden”, vertelt de regio directeur. Elke rayon, of toch bijna, heeft een bio-assortiment. Dat is bijvoorbeeld het geval in de baby corner bij: kleding, voeding, verzorgingsproducten, en luiers.
Net zoals in de andere hypermarkten van de groep, is de opbergruimte van de retailer voorzien boven de rayons, wat erg handig is wanneer rekken moeten worden aangevuld. Bovendien zijn de opbergruimtes aan de buitenkant voorzien van decoratie of vermelden ze de naam van de categorie.
Etalage bij non-food
Bij de overgang van de foodafdeling naar die van de non-food springt meteen het grote etalageraam in het oog dat de twee afdelingen van elkaar scheidt. In de etalage kunnen klanten alvast een eerste glimp opvangen van een deel van de baby corner, maar ook van de kledij die net als in de etalage van een modewinkel wordt gepresenteerd.
Seizoensgebonden assortiment
Als volgende aan de beurt is een grootte ruimte gewijd aan allerlei soorten boeken, gevolgd door een aanbod aan seizoensgebonden producten, herkenbaar aan de aanduiding “op dit moment…”. Carrefour optimaliseerde in de winkel van Mont-Saint-Jean ook de presentatie van bijzondere en seizoensgebonden events. Op dit moment vinden klanten er bijvoorbeeld de producten rond het begin van het nieuwe schooljaar met de Terug naar school-actie.
Dienstencentrum
Na verschillende rayons met onder meer speelgoed en elektronica, vindt de consument het dienstencentrum, een plaats waar de klant geniet van verschillende diensten die zijn leven vereenvoudigen en die hem helpen bij zijn aankoop: Carrefour drive- en Simply You Box-afhaalpunten, bpost-diensten, bpost Cubee click & collect, een UPS-afhaalpunt, Carrefour Finance, Carrefour Foto (om foto’s te ontwikkelen, af te drukken vanop een smartphone of geheugenkaart, en bedrukkingen van t-shirts of gsm-hoesjes), Carrefour Voyages, Carrefour Spektakel (in samenwerking met Fnac), dienst na verkoop, Orange, Gsm Repair, Carrefour webshop, enz.
Duurzaamheid, een prioriteit
In het nieuwe verkooppunt staat alles in het teken van duurzaamheid. Daarom verving Carrefour de papieren affiches door talrijke schermen en installeerde de retailer nieuwe koelkasten op CO2-gas, met deuren op de koelmeubels om energieverlies te beperken. Daarnaast gebruikt de supermarktketen uitsluitend full led-verlichting, wat een 15% lager energieverbruik zal opleveren.
Geconnecteerd
In Mont-Saint-Jean zet Carrefour digitale mogelijkheden in om het leven van de klant eenvoudiger te maken, hem een moderne winkelervaring geven en toch de warme uitstraling van de winkel te behouden en het al uitgebreide assortiment te vergroten. Zo beschikt de klant over de mogelijkheid om ter plaatse de kortingsbonnen van de Carrefour Bonus Card af te drukken, zijn persoonlijke kortingen te raadplegen en te printen of het winkelplan te consulteren. Daarnaast kan hij bestellingen in de Carrefour webshop plaatsen, gebruikmaken van interactieve schermen om boeken te bestellen die niet voorradig zijn in de winkel en gratis wifi gebruiken in de hele winkel. Uiteraard kunnen shoppers hun boodschappen ook online bestellen op Carrefour drive en afhalen aan de winkel.
Ruime betaalkeuze
Het beëindigen van de boodschappen wordt ook een stuk gemakkelijker voor de klant. Hij heeft de keuze om zijn aankopen te betalen aan de klassieke kassa’s of met een handscanner aan de selfscankassa. De nieuwe handscanners zijn efficiënter dankzij een software-upgrade en beschikken over een groter scherm waarop de producten beter te zien zijn. Het toestel waarschuwt de klanten ook over eventuele promoties en acties.
Conclusie
Carrefour houdt zich aan zijn belofte en vertaalt zijn nieuwe strategie naar zijn fysieke winkels. Daarbij komt nog een veel overzichtelijker geheel van alle verschillende rayons dankzij het gebruik van lage meubels. De klant heeft niet langer het gevoel in een hypermarkt rond te lopen, maar lijkt van de ene naar de andere gespecialiseerde winkel te gaan. Carrefour groepeerde hiervoor haar producten anders; zeg maar logischer voor de klant. Alle artikelen staan er per thema ingedeeld. Elke productgroep beschikt over zijn eigen eenvoudige, moderne meubelen, en voor de inrichting zijn uitsluitend edele materialen (hout, baksteen) gebruikt.