Carrefour heeft van zijn aanwezigheid op de Beurs van Libramont gebruikgemaakt om aan te kondigen dat zijn digitaal platform voortaan zal openstaan voor lokale producenten die een nieuw publiek willen aanspreken.

Nadat het de lokale producenten eerder al een etalage bood in zijn fysieke verkooppunten, gaat Carrefour vandaag nog een stapje verder. De retailer is inderdaad de eerste speler in de distributiesector die zijn digitaal platform openstelt voor lokale producenten die een nieuw publiek willen bereiken: online consumenten die op zoek zijn naar authentieke producten.

Carrefour heeft al langer zijn bevoorradings, facturatie- en betaaldiensten aangepast aan die heel kleine productie-units. Vandaag herziet het ook zijn online bestelsysteem, zodat lokale producten er een plaats kunnen verwerven.

 

Hoe gaat het in zijn werk?

De klant surft naar de Drive-site via het adres carrefour.eu, en kiest in welke winkel hij wil shoppen. Tussen de verschillende tabs zit er ook een die de ‘lokale producten’ aanwijst, en hem toegang verleent tot het online aanbod daarvan in zijn winkel. Vervolgens maakt hij gewoon zijn keuze zoals hij dat gewoonlijk doet voor zijn andere aankopen.

De bestelling van de lokale producten wordt klaargemaakt in de winkel en bijgevoegd bij de rest van de bestelling die de klant heeft gedaan via de Drive-site. Daarna moet hij gewoon zijn bestelling afhalen of, indien die mogelijkheid wordt aangeboden in zijn regio, thuis laten leveren, op dezelfde manier zoals hij dat tevoren ook al deed. De retailer laat weten dat alle aangeboden producten echte ‘streekproducten’ zijn, en zonder uitzondering in een straal van maximum 40 kilometer rond de betrokken winkel worden geproduceerd.

 

“De voordelen van het virtuele, zonder de nadelen”

Carrefour werkt vandaag al samen met zo’n 750 lokale producenten die samen goed zijn voor 11 000 referenties in functie van de seizoenen. Alle kleine producenten kunnen vanaf nu gebruikmaken van deze online verkoopmogelijkheid, wat hen het voordeel oplevert dat ze niet persoonlijk moeten investeren in dure eigen webwinkels. Ze kunnen in functie van hun ligging en productiecapaciteiten zelf kiezen of ze met hun producten aanwezig willen zijn op de Drive-site van Carrefour.

 

Aarlen bijt de spits af

“Het digitaal platform wordt gelanceerd samen met onze hypermarkt in Aarlen, in samenwerking met onze eerste lokale ‘e-producenten’ die al een tiental referenties online aanbieden”, klinkt het bij Carrefour België. De retailer wil het systeem ook uitbreiden naar zijn andere winkels die al een aanbod in lokale producten hebben.