In de open natuur barbecueën zonder blijvend afval te produceren: dat is het eenvoudige idee achter Casus Grill. Een voorbeeld van hoe duurzaamheid ook sexy kan zijn, zegt oprichter Carsten Brøgger, op 31 mei te gast op Gondola Day. “Groene producten kunnen maar een succes zijn als ze een hart hebben en de consument aanspreken.”
Jarenlang keken Carsten Brøgger en zijn vrouw Susanne Nygaard op vakantie met afgrijzen naar mensen die mooie plekjes in de natuur achterlieten met draagbare barbecuestelletjes, grillschalen en ander afval. Daar zouden ze iets aan doen, besloten ze. Ze ontwierpen een kleine tien jaar geleden een veilige, ecologische en organische wegwerpbarbecue die volledig afbreekbaar is, op een stuk lavasteen na. “Maar dat is een materiaal dat in de natuur thuishoort”, aldus Brøgger. De barbecueset bestaat uit kleine briketten in de vorm van minidonuts, lavasteen, bamboe en karton. Het karton (FSC) dient enerzijds als verpakking, anderzijds ook als voet voor de barbecue. De lavasteen is licht en isoleert, waardoor de brandende briketten hun warmte niet naar beneden of opzij afgeven en men de barbecue tijdens het gebruik dus nog perfect kan vastnemen. De eigenlijke grill is vervaardigd uit onbehandeld bamboehouten stokjes. De grill is op 5 minuutjes gebruiksklaar en blijft gedurende 1 uur op temperatuur: perfect voor een picknickbarbecue in de vrije natuur.
“We hebben een heleboel prototypes uitgetest vooraleer het product er was. We zijn er uiteindelijk eerst mee naar de Japanse markt gegaan, omdat de interesse er daar meteen was. Ze waren er dolenthousiast over”, zegt Carsten Brøgger. “Maar intussen zijn we ook op de Europese markt verkrijgbaar. In België nog niet, daar zijn we aan het onderhandelen met een kleine distributeur. We willen op zoveel mogelijk plekken aanwezig zijn. Ik denk dat we een groot publiek kunnen aanspreken. Duurzaamheid is iets dat leeft. Als je een product maakt met een hart in, zoals wij hebben geprobeerd te doen, dan spreek je automatisch mensen aan, denk ik. Maar groene, duurzame producten moet je zo maken dat ze mensen aanspreken, anders lukt het niet. Dat hebben wij geprobeerd met Casus Grill.”
Casus Grill draait niet alleen om duurzaamheid en natuurvriendelijke materialen, maar ook om gezelligheid én veiligheid. Het product won vorig jaar de Danish Design Award in de categorie Feel Good. Maar het is ook een veilig product, dat brandwonden vermijdt. “Je kan het in je handen nemen terwijl het op volle kracht aan het gloeien is. Al zou ik dat niet meteen aanraden.” Casus Grill komt op de markt tegen de prijs van ongeveer €5, wat perfect in het budget voor een uitstapje past. Om dit mogelijk te maken, opteren we trouwens ook voor een eenvoudige verkoopstrategie. Casus Grill is enkel te verkrijgen per container, zodat de retailer rechtstreeks kan importeren. Zo vermijden we de kost van extra tussenstations die zeker voor een wegwerpproduct niet nodig zijn.”