De verkoop van champagne duikt naar beneden. Bij Colruyt zijn bubbels de grootste verliezer van de lockdown, terwijl de verkoop in Franse supermarkten met 50 à 60% daalt. De annulering van doop- en trouwfeesten is één van de verklaringen.

Dat er minder champagne verkocht zou worden tijdens de lockdown is op zich niet verrassend. Samen met de annulering van doop- en huwelijksfeesten is er ook nog de factor prijs, waarmee luxeproducten in het algemeen worstelen. "Als we kijken naar de verkoop van alle wijnen is het duidelijk dat champagne de grootste klappen te incasseren krijgt", zegt Eric Van Rysselberghe, wijnaankoper bij Colruyt. "Cava en mousserende wijnen doen het iets beter, ook al is er ook daar een duidelijke daling." Andere retailers geven zelden cijfers over dalende verkoop, maar alles wijst erop dat er ook bij hen een stevige daling is.

In Frankrijk zien sommige supermarkten de verkoop terugvallen met 50 à 60% sinds het begin van de crisis. Volgens de Franse krant Les Echos daalde de verkoop in de distributie met 64% in de tweede week van de lockdown. Sommige champagnehuizen zien een daling van de bestellingen tot 100%. De champagnebedrijven staan voor een levensgrote crisis, ook omdat de concurrentie van cava, prosecco en mousserende wijnen zo al niet gering is. Vorig jaar werden er wereldwijd al 300 miljoen flessen champagne minder verkocht, een volumevermindering van 1,6% tegenover het jaar ervoor. Die tendens zou zich naar verwachting ook dit jaar doorzetten, maar corona zorgt voor nog grotere problemen.