iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Traditioneel is Chinees Nieuwjaar één van de belangrijkste periodes voor de wereldkeuken. Dan wordt er maar liefst 30% van de verkoop gerealiseerd. Het ideale moment dus voor producenten om innovaties te lanceren.
Op 10 februari is het weer zover: dan vindt het Chinees Nieuwjaar plaats dat dit jaar het jaar van de draak inluidt. Naar goede gewoonte wordt dat evenement de weken ervoor uitgebreid belicht in de Belgische supermarkten, onder meer via second placements in de winkel of speciale folders die gewijd zijn aan Chinees Nieuwjaar, zoals Carrefour dat doet. “Traditioneel is de periode na de eindejaarsperiode een kalm moment voor de meeste categorieën, maar niet voor de wereldkeuken. Dan draaien we maar liefst 30% van onze verkoop”, verduidelijkt Gregory Cauwe, senior brand & category manager bij Pietercil, dat in België onder meer Suzi Wan, So Thai of Nissin verdeelt. “Chinees Nieuwjaar is voor ons dus een superbelangrijke periode, daarom maken we van dit event gebruik om verschillende innovaties te lanceren.” Pietercil komt bijvoorbeeld begin volgend jaar onder meer met So Thai massamanpasta, volle babymaïs en bamboescheuten, en onder het merk Blue Dragon pakt het uit met ramenpasta, voorgekookte sushirijst en sushisaus. Om bovendien in te spelen op de trend naar gebruiksgemak voegt Pietercil nog een nieuw merk toe aan zijn portefeuille: The Spice Tailor. “Volgend jaar zullen we ook de maaltijdkits van dit merk gaan verdelen in België. In tegenstelling tot andere maaltijdkits waar je vaak achteraf nog ingrediënten aan moet toevoegen, zijn de sauzen van The Spice Tailor kant-en-klaar, waardoor je ze enkel hoeft toe te voegen aan je recept, wat erg convenient is voor de consument”, aldus Cauwe.
Bij P&B Group leggen ze dan weer de focus op Kikkoman, de referentie voor sojasaus, door een limited edition fles van de sojasausdispenser op de markt te brengen, en brengen ze ook hun TABASCO Sriracha en TABASCO Sweet & Spicy onder de aandacht. Bij Go-Tan wordt tot slot de nadruk gelegd op de nieuwe Sriracha Mayo die vorig jaar uitkwam.
“De wereldkeuken is duidelijk een categorie die wordt gedreven door innovaties”, stelt Ann Maes, woordvoerster bij Albert Heijn. “Consumenten willen verrast worden door nieuwe smaken, nieuwe producten, nieuwe keukens. Continu blijven innoveren is dan ook een must.”
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?