iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Chinese retailer Miniso heeft aangekondigd 1000 nieuwe winkels te openen, waarvan 400 in China en 600 in het buitenland, meldt The Financial Times. Dit is de eerste keer dat het Chinese bedrijf een sterkere groei in het buitenland voorspelt dan in eigen land. Een zwakke binnenlandse vraag zou de reden zijn.
Miniso verkoopt een groot aantal artikelen, variërend van snacks en drankjes tot schoonheidsproducten, mode, elektronica en zelfs huishoudelijke artikelen. Het bedrijf heeft ook licentieproducten van merken als Marvel, Hello Kitty en Disney, die goed zijn voor een aanzienlijk deel van de omzet. Sinds de oprichting in 2013 heeft de Chinese retailer wereldwijd bijna 2.500 winkels geopend, voornamelijk in Azië, en ongeveer 4.000 in China. Vandaag lijkt Miniso een nieuwe weg in te slaan. De financieel directeur, Eason Zhang, legt uit dat de zwakke binnenlandse vraag de groei van het bedrijf tegenhoudt. Aan de andere kant wordt de groei van het bedrijf in het buitenland gestimuleerd door de lage productiekosten in de Chinese fabrieken. Miniso is concurrerender in het buitenland en verwacht dat de buitenlandse markten de komende jaren goed zullen zijn voor meer dan de helft van de omzet. Vorig jaar was de verkoop in het buitenland goed voor 35% van de omzet. De recente handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten kunnen dit uitbreidingsplan echter in gevaar brengen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?