- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De coronacrisis heeft flinke klappen uitgedeeld aan de chocolademarkt. Brengt 2021 verlossing?
De meeste categorieën zagen hun verkoop de lucht inschieten tijdens de crisis, maar dat geldt niet voor chocolade. Die markt daalde het afgelopen jaar met 10,8% in waarde en 8,2% in volume, aldus Nielsen-cijfers die eindigden op 29 november 2020. Vooral de pralines en seizoensgebonden producten zoals de paaseitjes moesten het ontgelden. Tabletten en repen deden het wel goed. “COVID-19 en het aangepaste winkelgedrag speelt hier een grote rol in. Pasen en andere feesten werden niet gevierd zoals andere jaren waardoor de seasonal producten minder gekocht werden. Daarnaast shoppen we op een heel andere manier die vluchtiger is, waardoor impulsaankopen minder aan de orde zijn”, zegt Kelly Van der Veken, consumer insight & trade marketeer bij Storck (Merci). Bovendien vallen feesten en andere aangelegenheden weg, waardoor geschenkverpakkingen en cadeauproducten minder worden verkocht. En dan vergeten we nog het tijdelijk uitvallen van sommige afzetmarkten zoals de horeca of winkels die gericht zijn op toerisme.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?