- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Coca-Cola herstructureert wereldwijd. 2.200 werknemers verliezen hun job, terwijl ook merken en bedrijfseenheden verdwijnen. In ons land zouden 95 van de 191 jobs verloren gaan, al hoopt het bedrijf dat het uiteindelijke aantal lager zal liggen.
Coca-Cola zet het mes in zijn personeelsbestand. De in augustus al aangekondigde herstructurering kost 2.200 werknemers wereldwijd hun job, waarvan 1.200 in de Verenigde Staten. Het gaat om 2,6% van de in totaal 86.200 werknemers wereldwijd. Zoals persbureau AFP meldde, gaat het om vrijwillige vertrekken, maar ook om ontslagen, al is niet duidelijk hoeveel dat er precies zullen zijn. Coca-Cola zegt dat de beslissing niets te maken heeft met de pandemie, hoewel het bedrijf er door de sluiting van de horeca wel de impact van gevoeld heeft. Met de herstructurering wil de multinational 350 tot 550 miljoen dollar besparen. De omzet viel in het tweede trimester terug, wat in volume een daling van -16% betekent voor de dranken (tussen april en juni 2020) tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Gecontacteerd door de redactie van Gondola bevestigt Coca-Cola België dat het in november de informatie- en raadplegingsprocedure heeft opgestart. “In België verbindt Coca-Cola Services NV er zich toe om de procedure zoals vastgelegd in de Wet Renault met betrekking tot collectieve ontslagen strikt te volgen. Ook de betrokken lokale overheden zijn op de hoogte gebracht. Ondertussen is deze eerste informatie- en raadplegingsfase in België afgesloten. De veranderingen zouden in België een potentiële impact hebben op 95 jobs. Tegelijkertijd zouden nieuwe functies worden gecreëerd om de nieuwe manieren van werken mogelijk te maken. Gezien onze medewerkers zouden kunnen solliciteren voor deze functies, verwachten we dat de werkelijke impact lager zal zijn.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?