Binnenkort wordt het portfolio van Coca-Cola Enterprises in ons land uitgebreid met whiskys, rum en wodka. De frisdrankproducent verzorgt vanaf 1 april de sales, marketing en distributie van de merken van sterkedrankengroep Edrington. Dat werd aan onze redactie bevestigd.

Vanaf april 2016 zal Coca-Cola Enterprises instaan voor de distributie, verkoop en marketing van premium gedistilleerde dranken van Edrington, op de Belgisch-Luxemburgse markt. Dit wil zeggen dat Coca-Cola nu ook de whiskymerken The Famous Grouse, Cutty Sark, The Macallan en Highland Park zal aanbieden. Daarnaast verdelen ze ook Brugal rum en Snow Leopard vodka. Hiermee volgt ons land het voorbeeld van CCHBC (Coca-Cola Hellenic), dat al in tien landen in Midden- en Zuid-Europa samenwerkt met Edrington.

Nieuwe categorieën 

Coca-Cola is de onbetwiste nummer één op de Belgische frisdrankenmarkt, daarom zoekt het naar andere markten om verder te groeien. Zo begon de producent van soft drinks jaren geleden al uit te breiden naar vruchtensappen (Minute Maid), waters (Chaudfontaine) en energiedrankjes (Monster). Begin dit jaar nog boorde Coca-Cola een nieuwe markt aan met Chaqwa, een koffie- en theeconcept voor bedrijven. De nieuwste stap in deze expansiestrategie is een partnership met Edrington, een toonaangevende internationale producent van premium gedistilleerde dranken.

 

Complementair

Volgens Coca-Cola zijn gedistilleerde dranken perfect complementair met frisdranken. “Onze business strategie bestaat erin om duurzame groei te genereren met onze klanten, door een brede keuze aan producten aan te bieden. Op die manier beantwoorden we aan de voortdurend evoluerende vraag van consumenten. Dit omvat ook dat we nieuwe, complementaire categorieën aanboren, met kwaliteitsvolle producten en de juiste business partners. Frisdranken en gedistilleerde dranken zijn perfect complementair dus het partnership met Edrington biedt een unieke kans op groei”, zegt Eva Lefevre (Associate Director Public Affairs & Communications Coca-Cola Enterprises).

"De markt van de softdrinks moet zich heruitvinden: door innovaties (Coca-Cola heeft recentelijk Finley gelanceerd in Belgie), kleinere verpakkingen, nieuwe markten aanboren, maar de verwachte groei blijft uit. De keuze om nieuwe categorieën aan te boren lijkt vanzelfsprekend maar is dat niet a priori. Alcoholische dranken hebben een andere marktdynamiek naar aankoop, consumptie,... De volgende maanden zal blijken of alcoholische dranken meer supplementair dan complementair zijn met het huidige aanbod van Coca-Cola", vertelt Pierre-Alexandre Billiet, CEO Gondola en expert in retail en consumer goods.