Er staat ons een opmerkelijke zomer te wachten, met veel topevenementen. Zoals het EK voetbal (UEFA EURO 2024™), de Olympische Spelen (Parijs 2024) en Tomorrowland. Door consumenten toegang te bieden tot deze ervaringen wil Coca-Cola dé partner zijn voor fans die alles uit hun zomer willen halen. Met een ongezien lange zomercampagne, een unieke beleving op de winkelvloer en een stevige online ondersteuning bereidt Coca-Cola zich voor op zijn grootste zomer ooit.

Coca-Cola heeft dit jaar een zomercampagne bedacht die alle verwachtingen overtreft. Vanaf april tot augustus, zal Coca-Cola een onvergetelijke ervaring creëren. Als trotse sponsor van UEFA EURO 2024™, de Olympische Spelen in Parijs en het uitverkochte muziekfestival Tomorrowland, wilt Coca-Cola miljoenen fans onvergetelijke momenten bezorgen en inspireren. “Met deze campagne willen we Coca-Cola’s ‘Real Magic’-filosofie overbrengen naar consumenten door exclusieve toegang en ervaringen”, zegt Sabrina Pradera, Environment Marketing Manager bij Coca-Cola Europacific Partners. “Door de verschillende evenementen zal de campagne relevant zijn voor verschillende doelgroepen en is er voor ieder wat wils.”

De ‘Endless Summer’-campagne gaat gepaard met een sterke aanwezigheid in de winkels en ook daarbuiten. Voor de winkels betekent dit dat er behoorlijk indrukwekkende displays zijn ontwikkeld, met telkens ander materiaal voor het Europees voetbalkampioenschap, voor de festivals en voor de Olympische Spelen. De displays zijn beschikbaar voor elk type winkel, van e-commerce en conveniencewinkels over supermarkten tot de allergrootste hypermarkten. “En elke deelcampagne loopt zes weken lang, zodat het materiaal echt kan renderen”, zegt Sabrina Pradera.

Gefaseerde aanpak

De campagne richt zich niet alleen op het deelnemen aan ervaringen, zowel fysiek als digitaal, maar benadrukt ook het belang van verbinding te maken binnen een gemeenschap – binnen de sport- of muziekwereld. De campagne kreeg een gefaseerde aanpak mee, om de campagne zo relevant mogelijk te maken voor de consument. Bij elke fase treedt Coca-Cola in de leefwereld van de consument, die van het supporteren voor de Rode Duivels over het beleven van de Olympische Spelen landt bij een onvergetelijke festivalzomer. De kracht van deze gefaseerde campagne en de bijhorende evenementen is dus dat ze een heel breed publiek aanspreken. 

Coca-Cola products
©

Coca-Cola

‘Endless Summer’ en EURO 2024

Vanaf de eerste fase, die begint in week 15 en loopt tot week 20, worden onder de noemer ‘Endless Summer’ veel tickets weggegeven. “Of beter: ervaringen”, zegt Sabrina Pradera. “Het zijn tickets met alles erop en eraan.” Oftewel: de ultieme ‘no fomo’-activatie die consumenten de kans geeft om tickets te winnen voor de meest epische evenementen van de zomer. 

In fase twee – week 21 tot week 26 – zitten we in de periode van UEFA EURO 2024™. De ideale gelegenheid om fantastische prijzen te winnen rondom het Europees kampioenschap, met daarbij natuurlijk buitengewone ontmoetingen met de Rode Duivels. Consumenten zullen worden aangemoedigd om hun rituelen te delen, zoals de kledij die ze aantrekken tijdens wedstrijden, of de (vaste) plek waar ze naar het voetbal kijken ... Op de winkelvloer wordt verwezen naar te winnen ervaringen – zoals het bijwonen van trainingen van de Rode Duivels in hun basecamp in Tubeke. “In de winkels zullen levensgrote borden ervoor zorgen dat het lijkt alsof de Rode Duivels er zelf rondlopen”, aldus Sabrina Pradera. “Samengevat zal de zichtbaarheid van de samenwerking tussen Coca-Cola en de Rode Duivels zéér groot zijn.” 

Multimerkenaanpak tijdens Olympische Spelen

Van week 27 tot week 32 ligt de focus op de Olympische Spelen en op Tomorrowland (en andere muziekfestivals). Een constante in het hele verhaal: ook nu nog zijn tal van ervaringen en prijzen te winnen. Met de Olympische Spelen mikt Coca-Cola op een breed publiek met een multimerkenaanpak. Naast Coca-Cola worden Chaudfontaine, Fuze Tea en sportendrankenmerk Powerade (dat de fakkel heeft overgenomen van Aquarius voor het isotone gamma van het merk) uitgespeeld. Powerade zal trouwens al te zien zijn in de campagne voor UEFA EURO 2024™, met een eigen visual die geloofwaardigheid uitstraalt en wil inspireren.

Iets om naar uit te kijken, zijn de VIP-tickets voor het Belgisch Olympisch Festival in Middelkerke. Daarnaast zijn er tickets voor activiteiten die aansluiten bij de (bij ons zeer populaire) wielersport, met onder meer VIP barbecues. En oh ja: Powerade gaat sportabonnementen weggeven!

Coke Studio voor de muziekliefhebber

Tomorrowland? Het Coke Studio -luik van de campagne is duidelijk gefocust op de échte festivalganger, met POS-aanwezigheid aan de koelkasten en aan de kassa. “Hier kozen we voor een gecibleerde aanpak”, zegt Sabrina Pradera. “Heel juli en augustus blijven we tickets weggeven, voor Tomorrowland, maar ook voor tal van lokale Belgische festivals zoals Dour, Rock Werchter, Pukkelpop, Les Ardentes ...”

360°-campagne

Zoals gezegd zijn er heel opvallende displays voor elke fase van deze lente- en zomercampagne. Maar daar stopt het niet. De hele campagne is zichtbaar op de verpakkingen – kleurrijke strips verwijzen als ‘summer pass’ naar de traditionele festival- of toegangsbandjes en de key visual van de ‘Endless Summer’-campagne toont beelden van de drie grote evenementen waaraan de hele campagne is opgehangen. Er is een logisch stappenplan, waarbij de shopper de promoverpakkingen koopt, de QR-code scant, de gewenste prijs kiest, de wedstrijd binnengaat en uitendelijk ook kans heeft om te winnen …

De ambities liggen hoog, maar Coca-Cola wil er samen met de retailers écht een ‘Endless Summer’ van maken. Met Coca-Cola Zero Sugar en Powerade als sponsors voor het grote publiek, en met aandacht voor Coca Cola Zero Sugar, Coca-Cola Original Taste, Chaudfontaine, Fuze Tea en Powerade in de winkels worden alle troeven optimaal uitgespeeld. Uiteraard is er een stevige ondersteuning buiten de winkels, met, naast de vele ervaringen en de radio- en televisiespots rond de ‘Endless Summer’, ook (digital) out-of-home advertenties, online advertenties en posts op sociale netwerken. Influencers zullen de hele lente en zomer verwijzen naar deze ‘Endless Summer’. Let the real magic begin!