- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Coca-Cola start in het tweede kwartaal van dit jaar een eerste test met zijn papieren fles. De eer is weggelegd voor Hongarije.
Coca-Cola wil een stap verdergaan in zijn duurzaamheidsverhaal en wil daarom een eerste test lanceren met zijn papieren fles van het plantaardige drankje AdeZ. Het nieuwe papieren prototype is ontwikkeld dankzij een samenwerking tussen de wetenschappers in Coca-Cola’s R&D Center in Brussel en The Paper Bottle Company (Paboco). Het bestaat uit een papieren buitenzijde met een recycleerbare plastic binnenlaag en dop. “Dat maakt de fles geschikt voor zowel koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken, als voor schoonheidsproducten en andere vloeistoffen", klinkt het bij de drankengigant. "Het uiteindelijke doel is een fles die als papier kan worden gerecycleerd."
Concreet zullen zo’n 2.000 Hongaarse consumenten vanaf het tweede kwartaal de papieren versie kunnen testen via een samenwerking met kifli.hu, een van de snelst groeiende online retailers in Hongarije. “Deze test is een belangrijke stap waarmee we kunnen beoordelen hoe de papieren fles het in de praktijk doet en hoe de consument erop reageert”, vertelt Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe. “De samenwerking met Paboco is erop gericht om een papieren fles te ontwikkelen die volledig kan worden gerecycleerd als papier. Deze proef zal ons waardevolle inzichten en feedback opleveren.”
Deze test is een nieuwe stap van Coca-Cola om afval tegen te gaan. In het verleden maakte het bedrijf al zijn doelstellingen bekend om 100% van zijn verpakkingen in te zamelen tegen 2025 en al zijn verpakkingen 100% recycleerbaar maken (vandaag is dit 97% in België).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?