- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colgate lanceert een tandpasta in een recycleerbare tube. Traditioneel zijn tubes niet te recycleren omdat ze gemaakt zijn van een mix van plastic en aluminium.
Door elk jaar miljarden tubes tandpasta te gebruiken, dragen consumenten bij tot de plastic afvalvervuiling. Door hun ingewikkelde mix van plastic en aluminium zijn tubes normaal gezien niet te recycleren. Het Smile For Good-merk van Colgate heeft een certificaat van de Vegan Society en heeft een tube die gemaakt is van hoge densiteit polyethyleen, wat hetzelfde plastic is als bij melkflessen. Volgens Colgate hebben haar ingenieurs een manier gevonden om het harde plastic om te zetten in een tube waar je makkelijk kan op duwen.
Er is een nadeel aan de milieuvriendelijke tandpasta, die te koop is bij de Britse warenhuizen Waitrose en Boots: hij is redelijk duur. Hij kost maar liefst 5 Britse pond ofwel 6,5 euro voor 75 ml. Dat is een veelvoud van wat een gewone tube Colgate kost. Noel Wallace, CEO van Colgate-Palmolive: “Colgate wil tubes deel laten uitmaken van de circulaire economie. Als alle bedrijven erin slagen om standaard recycleerbare tubes te maken, winnen we allemaal. We kunnen op dezelfde lijn zitten wat de omhulsels betreft, maar nog altijd competitief zijn met de inhoud.”
Colgate vermeldt op de verpakking ook de lijst met ingrediënten, samen met een eenvoudige uitleg over hun functie. Consumenten die milieuvriendelijker wilden aankopen, begrepen niet altijd de rol van de verschillende ingrediënten, aldus Colgate. Terwijl de rol van fluoride vrij goed gekend is, legt de tube ook uit dat silica reinigt en polijst, terwijl glycerine vermijdt dat de pasta uitdroogt. Los daarvan zegt Colgate-Palmolive, dat ook Palmolive en Sanex onder zijn vleugels heeft, dat de verpakkingen van al zijn producten volledig recycleerbaar zullen zijn tegen 2025.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?