Naar jaarlijkse gewoonte trok Test Aankoop erop uit om de prijzen van de verschillende Belgische supermarkten met elkaar te vergelijken. Wat bleek? Ook dit jaar blijft Colruyt de goedkoopste vooral in de buurt van een Albert Heijn, al geldt dat niet bij zijn huismerken. Delhaize en Carrefour lijken daarentegen niet echt mee te dingen in de strijd om de laagste prijs.

Maar liefst 24.000 prijzen vergeleek Test Aankoop voor zijn grote jaarlijkse supermarktenquête. Daarbij vergeleek de consumentenorganisatie de prijzen van een uiteenlopende mix van 302 producten die regelmatig door klanten gekocht worden. Het gaat daarbij zowel om voedingswaren (ook vers), onderhoudsproducten, zuivel, charcuterie, drank en verzorgingsproducten. 

Voor de enquête baseerde Test Aankoop zich op de prijzen die waren terug te vinden op de websites van Albert Heijn, Carrefour Hyper, Carrefour Market (Mestdagh), Colruyt, Collect&Go, Cora, (AD) Delhaize, Intermarché en Match. Aldi, Leader Price, Lidl en Makro stuurden zelf hun prijslijsten door, die vervolgens werden gecontroleerd door Test Aankoop met steekproeven in de betreffende winkels. Supermarkten die echter geen online prijzen hebben, werden niet opgenomen in de vergelijking. Daarbij gaat het onder meer om Okay, Spar Colruyt grap, Alvo en Proxy Delhaize, alsook buurtwinkels die kleiner zijn dan 400 m2.

Drie verschillende mandjes

Test Aankoop maakte bij de prijsvergelijking een onderscheid tussen een mandje met internationale merken, eentje met witte producten en eentje met huismerken. En wat blijkt? Koop je vooral de producten van (inter)nationale merken, zoals Coca-Cola, Côte d’Or of Danone, dan komt Colruyt als goedkoopste uit de bus. De prijzen van de prijsbijter zijn trouwens, net zoals we vorig jaar al aangaven, het laagst wanneer er een Albert Heijn in de buurt ligt. Bij Carrefour Hyper, Makro, Cora en (AD) Delhaize zijn de prijzen voor merkproducten veeleer gemiddeld. Carrefour Market (Mestdagh) en Intermarché zijn duurder op dit vlak, Match is het duurst.

©

Test Aankoop

Ook bij de witte producten, zoals 365 bij Delhaize, Everyday bij Colruyt, de witte producten van Carrefour enzovoort, gooit Colruyt hoge ogen, maar liggen de prijzen opnieuw net iets lager in de buurt van Albert Heijn. Daarna volgen de witte producten van Carrefour Hyper, Intermarché, Delhaize en Carrefour Market. Makro (met het merk Aro), Leader Price (Le Prix Gagnant) en Match (Winny) zijn duidelijk duurder.

©

Test Aankoop

Hoewel Colruyt nog steeds de onverslaanbare winnaar blijft op het vlak van prijs, geldt dat niet bij zijn huismerken. Daar scoren vooral de hard discounters goed. Daarbij is Lidl de koploper, op de voet gevolgd door Aldi. Vervolgens volgen ook de huismerken van Leader Price, Colruyt (Boni) en Albert Heijn. En tot slot de huismerken van Carrefour, Makro, Intermarché, Delhaize en Cora.

©

Test Aankoop

Gemengde korf

Aangezien consumenten niet enkel exclusief merkproducten of huismerken kopen, deed de consumentenorganisatie ook een test met een gemengd mandje. En wat bleek? Ook hier blijft Colruyt de goedkoopste, weliswaar in de buurt van een Albert Heijn, gevolgd door Collect&Go in de buurt van een Albert Heijn-afhaalpunt of winkel. Is de Nederlandse keten niet in de buurt, dan vallen de prijzen van Colruyt gemiddeld 5% duurder uit.

©

Test Aankoop

Als we kijken naar de andere supermarkten zien we dat Carrefour Hyper een gemiddeld prijsniveau heeft en (AD) Delhaize, Makro, Carrefour Market (Mestdagh) en Intermarché duurder zijn dan gemiddeld. Match sluit de lijst af als duurste supermarkt. 

Jumbo

Hoewel Jumbo dit jaar nog niet werd opgenomen in de grote supermarktenquête van Test Aankoop, geeft de consumentenorganisatie wel aan dat Colruyt in de toekomst toch vooral moet oppassen voor de twee Nederlandse ketens: Albert Heijn en Jumbo. Die laatste is in Nederland op het vlak van merkproducten maar liefst 4% goedkoper dan Albert Heijn. “Als dit ook in België gebeurt, zal Colruyt zijn prijzen dus niet langer enkel aan Albert Heijn, maar ook aan Jumbo moeten aanpassen”, verklaart Test Aankoop.  

Tevredenheidsenquête

Tot slot peilde Test Aankoop ook naar de tevredenheid van consumenten. Daarvoor ondervroegen ze 7.000 mensen naar hun ervaringen met hun supermarkt. Een belangrijk criterium daarbij is de prijs, al toont de hoge score van Bio-Planet aan dat dit toch niet altijd de prioriteit is. Bij deze supermarkt wordt de kwaliteit van de producten sterk geapprecieerd. “Meer specifiek krijgt het vlees, het brood, de groenten en het fruit goede punten. Maar ook het winkelcomfort, de netheid en de korte wachtrijen zijn troeven”, legt de consumentenorganisatie uit. 

Kwaliteit blijft over het algemeen wel erg belangrijk. Goed nieuws is dat de meeste supermarkten zeer hoog scoren op de kwaliteit van hun huismerk. Nog beter nieuws is dat een hoge tevredenheid over de prijs kan samengaan met zeer hoge tevredenheid over de kwaliteit van het huismerk. Dit is het geval bij Aldi, Colruyt, Leader Price en Lidl, besluit Test Aankoop.