- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt Group is dit jaar gestart met al zijn oudere winkelpanden te renoveren tot lage-energiewinkels. De komende jaren worden in totaal 234 winkels energiebesparend gerenoveerd, wat Colruyt in totaal zo’n 75 miljoen euro zal kosten.
In 2007 besliste retailgoep Colruyt om bij de nieuwbouw van winkels alleen nog lage-energiewinkels te bouwen. Om zijn impact op het milieu te verkleinen, engageert de groep zich nu ook om de oudere winkels waarvan het eigenaar is, energiebesparend te renoveren.
Over een periode van 12 jaar worden 234 winkelgebouwen van de in totaal 516 winkelpanden gerenoveerd tot lage-energiewinkels. Dit gaat voornamelijk over Colruyt- en OKay-winkels. Tegen 2029 hoopt Colruyt Group dus nog enkel lage-energiewinkels te bezitten. Het streefdoel is om per jaar gemiddeld 20 winkels aan te pakken. De eerste gerenoveerde Colruyt-winkels openen woensdag de deuren in Knokke en Marcinelle.
"Energiebesparend renoveren houdt in dat we elke winkel, ouder dan 10 jaar, waarvan we eigenaar zijn bij-isoleren, luchtdichter afwerken en de technieken herzien waar nodig", zegt Koen Baetens, directeur van de technische dienst van Colruyt Group. "Dankzij deze investering zal de CO2-uitstoot van heel de groep met maar liefst 4% zakken. Dat komt overeen met wat 1.975 gezinswoningen jaarlijks voor hun verwarming uitstoten."
De grootschalige renovatiegolf is een noodzakelijke stap om innoverende en duurzame technieken te introduceren. Zo zullen warmtepompen kunnen instaan voor warm water, zullen de koelinstallaties werken op propeen- of propaangas en zal de verwarming draaien op warmterecuperatie uit de koeling.
Die nieuwe technieken maken gebruik van 100% groene elektriciteit. Dat betekent dat er geen fossiele brandstoffen meer nodig zijn zoals stookolie en aardgas om de winkels te doen draaien. In het najaar openen trouwens al de eerste OKay-winkels zonder fossiele brandstoffen, laat Colruyt weten.
De investering in lage-energiewinkels heeft naast de positieve invloed op het milieu nog een bijkomend voordeel, meent Colruyt. "Zo vermijden we tocht en grote temperatuurschommelingen en zorgen we voor een constante aanvoer van verse lucht in onze winkels. Hierdoor verhoogt het comfort voor onze medewerkers en klanten, en zullen zij aangenamer kunnen werken en winkelen", aldus de retailer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?