De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’. Daarmee kunnen consumenten diepgaande informatie opzoeken rond de voedingsproducten van de huismerken van de supermarktgroep. Vooral voor mensen met allergieën of klanten die een dieet volgen, is het een handig instrument.
Op het digitale platform Productzoeker kan de consument via een filter makkelijk de huismerkproducten vinden die aansluiten op zijn voedingsgewoontes of dieet. Daarnaast laat het toe informatie te zoeken over ingrediënten, voedingswaarden of het duurzame karakter van producten. De supermarktgroep kiest ervoor om enkel informatie over huismerken te geven, omdat het daarvan zeker is dat alle informatie klopt. Met haar huismerken gaat de supermarkt naar eigen zeggen verder dan wat momenteel wettelijk verplicht is.
De website biedt consumenten nu al ondersteuning aan mensen met een bepaalde allergie of intolerantie.. Zo kan er al gefilterd worden op de 14 wettelijke allergenen. In de toekomst zal er ook meer aandacht gaan naar consumenten die vegetarisch of veganistisch eten.
Transparante productinformatie
“We leven in complexe tijden met een overaanbod aan informatie, wat vaak voor onzekerheid en verwarring zorgt. Tegelijkertijd zijn er steeds meer mensen die bewust willen of moeten eten, uit noodzaak, voor hun eigen welzijn of voor een betere wereld. Daarom willen we de consument via dit platform vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie”, zegt Frans Colruyt, COO bij Colruyt Groep.
Makkelijkere keuzes
“Klanten kunnen op zoek gaan naar specifieke producten zoals biscuits zonder gluten of bereide maaltijden zonder eieren. We maken het zeer gemakkelijk om precies die keuzes te maken die passen in een individueel voedingspatroon. Met een dergelijke verhoogde service naar de consument willen we als retailer zo onze maatschappelijke rol verder invullen,” benadrukt hij.
Via de app kunnen verbruikers zich ook aanmelden om deel te nemen aan vergelijkende smaaktesten. Zo kunnen ze feedback geven over de samenstelling van nieuwe of aangepaste producten. Zo krijgt Colruyt directe reacties op die producten.
Aanvulling op bestaande apps
Het digitale platform ‘Productzoeker’ sluit aan op wat er tot dusver al mogelijk was met de SmartWithFood app. Die werd vorig jaar gelanceerd en bevat informatie over alle producten van de voedingwinkels van de groep. Hiermee kan de consument nagaan of een product in overeenstemming is met het profiel dat hij of zij zelf ingeeft bij de installatie van de app. Colruyt Group ziet ‘Productzoeker’ eveneens als de perfecte aanvulling op de bestaande MyColruyt App. Deze helpt de klanten bij het opstellen van slimme boodschappenlijstjes. Daarbij kunnen ze voorkeuren ingeven, zoals bijvoorbeeld ‘glutenvrij’. Colruyt verbetert zijn app ook voortdurend. MyColruyt laat toe om direct je bestelling door te sturen naar Collect&Go.
“Waar MyColruyt eerder een ‘shopping buddy’ is, focust SmartWithFood zich op de product-info ‘on-the-spot’. Productzoeker is dan eerder de nog grotere, algemene database die klanten kunnen raadplegen, voordat ze bijvoorbeeld aan hun boodschappen willen beginnen. Zo vullen de drie digitale tools elkaar perfect aan”, aldus Frans Colruyt tot slot.