- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Tijdens de coronacrisis verkochten de handelaars van Comeos mondmaskers met een extra toeslag van 2 cent per masker. Dat geld steekt de handelsfederatie nu in Commerce Cares-projecten om onze maatschappij toegankelijker te maken.
Retailers zijn continu bezig om hun winkels meer toegankelijk te maken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Daarvoor zijn enkele fundamentele aanpassingen nodig zoals een aantal ruimere paskamers, bruikbare infoschermen en toegankelijke kassasystemen. Maar ook sensibilisatie van het personeel en hen leren om iedereen warm te onthalen is belangrijk. Om in te spelen op deze kwestie investeert Comeos het geld dat het inzamelde met de verkoop van mondmaskers in Commerce Cares-projecten. “Met Commerce Cares gaan we een traject uitzetten de volgende maanden en jaren. Daarin zullen we gestructureerd en stelselmatig alle aspecten van toegankelijkheid aanpakken”, vertelt Dominique Michel, CEO van Comeos. “We willen niet alleen werken aan de klantenbeleving, we gaan ook bedrijven helpen, bijvoorbeeld om werkplekken aan te passen voor mensen met een beperking.”
Comeos werkt samen met de belangrijkste organisaties voor toegankelijkheid in de beide landsgedeelten: Inter in Vlaanderen en CAWaB in Brussel/Wallonië. Het doel is om elke klant zich overal welkom te laten voelen. “De focus ligt ook op de klantvriendelijkheid en het comfort van de hele ervaring: het onthaal en de dienstverlening, het aanbod en de communicatie en informatie, zowel online als ter plaatse. Voor iedereen, jong en oud, met of zonder beperking”, vult Wendy Metten, algemeen directeur Inter, aan. “Die boodschap geven we de komende maanden aan alle handelaars door te sensibiliseren en te ondersteunen met tips en opleidingen op maat. Zo maak je shoppen of uit eten gaan voor iedereen mogelijk én een leuke ervaring!” CAWaB zal daarnaast ook maatregelen nemen om de toegankelijkheid van de online handel te verbeteren, die zich sinds enkele jaren snel ontwikkelt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?