- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Comeos, de federatie voor handel en diensten, trekt aan de alarmbel. De winkeliers in het Brusselse stadscentrum verkopen meer dan een tiende minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze vragen aan de Brusselse overheden om samen een plan uit te werken.
“De verkoop in het Brussels Gewest daalde sterk na de aanslagen in Brussel. Zo noteerden de fashionhandelaars in maart een omzetdaling van 12,8% ten opzichte van vorig jaar”, zegt Dominique Michel (CEO van Comeos). “Dit zijn de algemene cijfers voor het Brussels Gewest: binnen de Brusselse Vijfhoek is de situatie nog dramatischer. We schatten dat handelaars daar nu een vijfde minder verkopen dan een jaar geleden.”
“Andere steden zijn erin geslaagd om na terroristische aanslagen hun economie te herstellen. In Brussel gaat het probleem echter verder dan de aanslagen: de zone binnen de Vijfhoek kampt met structurele problemen. Na de invoering van de voetgangerszone in juli daalde de omzet in en rond dit gebied al met 15 tot 20%. Ook mobiliteitsproblemen door de slechte staat van de tunnels houden klanten weg”, stelt Michel.
“Handel, maar ook toerisme, cultuur en mobiliteit brengen leven in de stad. Wij stellen de Brusselse overheden voor om met deze sleutelactoren samen te zitten om een plan uit te werken om de hoofdstad weer aantrekkelijk te maken. Daarnaast vragen wij aan het Brussels Gewest als steunmaatregel een afschaffing van de belasting op lichtreclame en een tijdelijke opschorting van de foldertaks voor één jaar”, besluit Michel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?