iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De verkoop van spreads loopt ook in tijden van hoge inflatie gesmeerd. Choco, speculoospasta, confituur maar ook, siroop, smeerkazen, cream cheese en pindakaas blijven een vaste waarde aan de ontbijttafel. Hoe kijken enkele hoofdrolspelende fabrikanten en retailers naar de evoluties in deze voedingscategorie en wat zijn de trends van vandaag en morgen? “Suikerbewust consumeren blijft heel actueel”, klinkt het onder meer.
Zoals dat in alle voedingssectoren het geval was, ondergingen ook de spreads het voorbije jaar verdere prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Toch bleef de consument zijn winkelkar naarstig vullen met zoetigheid voor het ontbijt. “Uit cijfers van NielsenIQ blijkt dat in de eerste helft van 2023 de categorie spreads de verkoopvolumes van vorig jaar handhaafden. De categorie confituur daalde wel met 4,6 procent in volume. Nocciolata en Fiordifrutta doen het goed, wat bevestigt dat de consument zelfs in een moeilijkere economische situatie dan in het verleden voor biologische kwaliteitsproducten kiest”, weet Benoit Janssen, sales director Benelux bij Rigoni di Asiago.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?