- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het consumentenvertrouwen is wereldwijd stabiel gebleven voor het derde kwartaal op rij stabiel gebleven in het vierde kwartaal van 2013. Dat blijkt uit de Global Survey of Consumer Confidence and Spending Intentions van onderzoeksbureau Nielsen, waarvoor 30.000 consumenten uit 60 landen ondervraagd werden.
Eind 2013 klokte het wereldwijde consumentenvertrouwen af op 94 punten. In Europa kwam de index uit op 73, een punt lager dan in Q3. Portugal, Italië , Kroatië en Slovenië hebben het laagste vertrouwen (44). De Indonesische consument heeft dan weer het meeste vertrouwen (124). In België stelt Nielsen een daling met 6 punten vast ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. Met 75 zit ons land net boven het Europees gemiddelde, maar ver onder het vertrouwen in Aziatische landen (India: 115, de Filipijnen: 114 , China: 111).
In totaal daalde het vertrouwen in 18 van de 32 Europese landen. De drie grootste dalingen werden waargenomen in Portugal (-11) , Frankrijk (-10) en België (-6). Denemarken is het enige land dat boven de 100 zit (105). Duitsland stijgt 3 punten tot 95. Volgens Nielsen is Europa aan het stabiliseren, maar is de weg naar economisch herstel nog lang.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?