- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De aankoopalliantie CORE, die bestaat uit Colruyt Group, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad, gaat op in de Europese retailalliantie Alidis. De groepering, waar het Duitse Edeka en het Franse Intermarché toe behoren, wordt zo de grootste strategische alliantie in Europa.
De verschuivingen tussen de Europese aankoopgroeperingen gaan gewoon voort. Na de leegloop bij Coopernic, richtte Colruyt samen met enkele andere retailers vorig jaar CORE op. Anderhalf jaar later is die alliantie begraven en stappen alle nog overgebleven CORE-leden over naar Alidis. Die alliantie werd in 2002 opgericht door het Franse Groupement des Mousquetaires en de Spaanse groep Eroski, die in 2005 het gezelschap kregen van de Duitse Edeka Group.
De Alliance Internationale de Distributeurs is de oudste Europese aankoopgroepering en wordt met de 3 nieuwe leden erbij ook de grootste. De zes leden van Alidis zijn samen goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro. "Door de grotere aankoopvolumes zal Colruyt Group de consument zeker meerwaarde kunnen bieden", zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. "Ik denk aan meer innovatie en variatie in het productaanbod en aan een nog betere verhouding prijs/kwaliteit, zowel voor onze huismerken als voor de internationale merken."
Voorts ziet de versterkte groepering nieuwe mogelijkheden voor haar leveranciers. Zij kunnen toegang krijgen tot nieuwe markten en zo volumegroei realiseren. Daarnaast kunnen ze hun investeringen in bijvoorbeeld innovatie of marketingcampagnes voortaan spreiden over meerdere landen.
Ten slotte biedt de strategische alliantie ook groeipotentieel voor de leden zelf. Frans Colruyt: "Door kennis en ervaring uit te wisselen, kunnen er synergieën ontstaan bij het werken rond en in domeinen zoals technologie, duurzaamheid, kwaliteit en winkelconcepten. Samen kunnen we ook beter inspelen op de snelle evoluties die de retailsector vandaag onder druk zetten. En de productiefaciliteiten van de verschillende partners kunnen er op termijn enkele afzetmogelijkheden bij krijgen."
De alliantie Alidis werd in 2002 opgericht door het Franse Groupement des Mousquetaires en de Spaanse groep Eroski, die in 2005 het gezelschap kregen van de Duitse Edeka Group.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?