- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Winkelen is duurder geworden door de corona-crisis. Uit cijfers van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie blijkt dat de gemiddelde winkelkar in april 1,68% duurder geworden is tegenover de maand ervoor.
Uit de gegevens van het Prijzenobservatorium blijkt dat verse groenten bijna 10% duurder werden, terwijl reinigings- en onderhoudsproducten 6,5% in prijs stegen. “Dat zijn typisch producten waar promoties voor gelden, die in die periode niet mogelijk waren’, merkt het Prijzenobservatorium op. De voedingsprijzen gaan al enkele maanden in stijgende lijn, zo blijkt. “Het is duidelijk dat de prijsontwikkeling in april een stuk sterker was dan de maand ervoor, maar de trend van stijgende voedingsprijzen was al een tijd aan de gang.” De koopkracht van de gemiddelde Belg bleef wel op peil doordat de algemene inflatie vrij laag lag. Dat heeft vooral te maken met de lage prijzen voor energie, die een behoorlijk grote hap uit het budget nemen. De consumptieprijzen van stookolie (-26,5 procent), aardgas (-16,8 procent), motorbrandstoffen (-16,1 procent) en elektriciteit (-8,3 procent) waren in maart veel lager dan verleden jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?