- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De impulsproducten aan de kassa zetten elk jaar sterke cijfers neer. Toch gooit de coronacrisis flink roet in het eten. Wat zijn de gevolgen van de lockdown voor deze categorie?
De COVID-19-crisis teistert ons land al een half jaar. Hoewel de meeste categorieën in de supermarkt geprofiteerd hebben van een meerverkoop, geldt dat niet voor alle producten. Waar de impulsproducten jaar na jaar een sterk resultaat neerzetten, doen kauwgum, mondverfrissers en andere producten aan de kassa het nu minder goed. Dat is vooral te wijten aan de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen als gevolg van de gezondheidscrisis. Door het individueel shoppen, de maximale winkeltijd van een halfuur en de social distancing-regels kopen mensen gerichter en staan ze minder open voor impuls aan de kassa. “Consumenten maken hun boodschappenlijstje af zonder nieuwe producten te verkennen”, verklaart Dimitri Vleminckx, communication & consumer care coordinator bij Mars Belgium. “De winkelomgeving aan de kassa is door de crisis ook drastisch veranderd (plastic schilden, veel afstand...) waardoor impulsproducten minder in het oog springen, te bereiken zijn of überhaupt aanwezig zijn.” Daarbij komt het feit dat klanten minder vaak naar de winkel gaan waardoor de kans op impulsaankopen verder slinkt, al geven ze per winkelbezoek meer uit. Een ander gevolg van de coronacrisis is de toegenomen populariteit van de zelfscan die de kassaverkoop niet ten goede komt. “We zien ook specifiek druk op verfrissers zoals kauwgum en mintjes aan de kassa door de daling van de consumentengewoonte gedreven door onder andere minder sociale en business contacten”, stelt Jan-Jaap Jansen, senior category manager bij Perfetti Van Melle. Dat geldt ook voor individuele repen en zakjes, bevestigt Dimitri Vleminckx van Mars Belgium.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?