De Britse supermarktketen Morrisons organiseert elke zaterdag tussen 9 en 10 uur ’s ochtends een ‘stil uur’. Zo wil het mensen met autisme de kans geven om op een aangenamere manier te winkelen, zonder gestoord te worden door te luide muziek of geroezemoes.
Morrisons, de vierde grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, denkt aan het welzijn van al zijn klanten en lanceert daarom in samenwerking met de National Autistic Society een zogenaamd ’stil uur’. Zo wil de keten tegemoetkomen aan consumenten met autisme die het vaak een onaangename en zelfs angstige bedoening vinden om te gaan winkelen in een drukke supermarkt. Voortaan geen luide muziek of ander lawaai meer, want elke zaterdag tussen 9 en 10 uur worden er verschillende maatregelen genomen om het een beetje stiller te maken in de winkel. Zo worden niet alleen de lichten gedimd en de radio en muziek afgezet, maar worden aankondigingen via de luidsprekers beperkt en de biepgeluiden aan de kassa of andere elektrische geluiden geminimaliseerd. Bovendien worden verplaatsingen met winkelkarren of winkelmanden zoveel mogelijk beperkt en wordt er buiten ook een poster opgehangen om klanten te laten weten dat het ‘stille uur’ begonnen is.
Eerder dit jaar voerde Morrisons al verschillende testen uit in zijn Lincoln-, Woking- en Gainsborough-winkels om te achterhalen wat het beste moment is om zo’n ‘stil uur’ te organiseren. Bovendien kon het concept zo nog beter op de noden van mensen met autisme worden afgesteld. “Ik was betrokken bij die eerste test, omdat mijn zoon autisme heeft en we vonden dat deze kleine veranderingen voor een wereld van verschil zorgden. De test toonde aan dat er wel degelijk nood is aan een rustigere winkelbeleving voor sommige klanten”, vertelt Angela Gray, Community Champion bij Morrisons.
“Zo’n 700.000 mensen in Groot-Brittannië hebben een autismespectrumstoornis. Daardoor zien, horen en voelen ze de wereld anders dan anderen, vaak op een intensievere manier. Morrisons ’stille uur’ is een stap in de goede richting om mensen met autisme, voor wie winkelen in de supermarkt vaak erg lastig is, te helpen”, verduidelijkt Daniel Cadey van de National Autistic Society.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?