Danone
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Danone
Danone werkt samen met Colruyt Group om Eco-score op haar producten weer te geven. Zo wil het bedrijf de milieu-impact van haar producten duidelijk maken, klanten helpen om meer duurzame keuzes te maken en zelf leren hoe consumenten reageren op zo’n score, klinkt het. Het is het eerste merk dat de Eco-score afficheert op zijn product. België is het eerste land waar Danone de test doet.
Danone test de Eco-Score in samenwerking met Colruyt Group uit op 260 zuivel- en plantaardige producten. De score heeft via letter- en kleurcodes van A (groen, lage impact) tot E (rood, hoge impact) weer hoe groot de milieu-impact doorheen de hele levenscyclus van een product is en houdt daarbij ook rekening met andere criteria, zoals het gebruik van een recycleerbare verpakking en de lokale herkomst van ingrediënten. Daarmee gaat de score verder dan alleen de CO2-uitstoot. Danone zal Colruyt Group bij de test volledige inzage bieden in de milieu-impact van haar zuivel- en plantaardige producten. Zo’n 90% van het assortiment Danone’s zuivel- en plantaardige producten bevat A en B-producten, de rest zijn producten met score C of D. Informatie over de Eco-score zal online te vinden zijn op de websites van Danone en via de Xtra-app, Collect&Go en websites van Colruyt Group, maar ook in de winkelrekken, waar de Eco-score wordt getoond op het elektronisch prijsetiket en via extra affichage. Danone voor bepaalde producten extra communicatie campagnes opzetten rond Eco-score, in samenwerking met Colruyt Laagste Prijzen winkels waar klanten de producten kunnen terugvinden. Vanaf eind mei plant het digitaal, op televisie en in de Colruyt-winkels activeringsacties voor producten met de Eco-Score A. Het gaat om het yoghurt-assortiment van Danone Fruit en Danone Fruix, en de Alpro sojadrink, Alpro plantaardig alternatief voor yoghurt ‘natuur’ en Alpro This is not M*LK Chocolate. Elk van de bovenstaande producten heeft een A-score. De Eco-Score werd in 2021 ontwikkeld in Frankrijk en werd in ons land geïntroduceerd door Colruyt Group. Het is vandaag terug te vinden op 14.800 producten van de groep. Voorlopig is er geen sprake van andere merken die het voorbeeld van Danone zouden volgen. Het ligt nog niet vast tot wanneer de test loopt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?