iStock
Het einde van 2023 is in zicht, tijd om terug te blikken op de belangrijkste veranderingen van het voorbije jaar. Welke nieuwe concepten zijn het onthouden waard? Welke veranderingen trokken de aandacht? Deel 2 van ons jaaroverzicht: non-foodretail.
De komst van de Duitse discounter Tedi
De Duitse non-food discounter Tedi opende in juni in Tongeren zijn eerste winkel in ons land. De keten biedt school- en kantoorartikelen, decoratie, geschenk- en feestaccessoires, drogisterij en make-up, speelgoed en huisdierenbenodigdheden aan hele lage prijzen aan. Bedoeling was om dit jaar vijf à tien winkels te openen in ons land, maar het is niet duidelijk of dat doel gehaald werd. Tedi mikt op termijn op 150 à 200 winkels in België. Het wil vanaf volgend jaar 20 winkels per jaar openen, al hangt dat ook af van hoe vlot er goede winkelpanden gevonden worden. De Duitse keten zoekt naar ruimtes van zo’n 1.000 m2 op A-locaties.
Een blik op de eerste Belgische winkel van beautyketen Douglas
In Wijnegem Shopping schoven in augustus de deuren open van de eerste Belgische winkel van beautyketen Douglas. CEO Sander van der Laan wou in een gesprek met Gondola nog niet in zijn kaarten laten kijken over het aantal winkels dat de keten bij ons wil openen. “We kijken naar steden met minimum 60.000 à 70.000 inwoners. Dat kan Brugge, Gent of aan de kust zijn. We zien ook ruimte voor meer dan één winkel in Antwerpen.”
U kan de fotoreportage van de eerste Douglas-winkel hier herbekijken.
De eerste stadswinkel van kledingretailer e5
Kledingketen e5 zette zijn groei dit jaar verder. In september opende het in Aalst zijn eerste stadswinkel. “Bereikbaarheid is een belangrijk aspect van onze strategie. We streven ernaar dat elke Vlaming een e5 winkel heeft op maximum een kwartier van zijn of haar woonplaats. Daarom openen we in Aalst een echte publiekstrekker voor de stedelijke consument. Met onze eerste stadsboetiek willen we ook in centrumsteden kwaliteitsvolle Belgische mode en excellente persoonlijke service aanbieden", aldus CEO's Peter en Kristof De Sutter.
Ontdek het XXL-concept van Maxi Zoo
De markt van de dierenbenodigdheden groeit. Maxi Zoo, onderdeel van het Duitse Fressnapf, doet een gooi naar het marktleiderschap in ons land, dat vandaag in handen is van Tom&Co. Maxi Zoo stelde een nieuw concept voor om de ambitie kracht bij te zetten. Maxi Zoo XXL heeft een groter assortiment (20 à 30% SKU’s meer), een grotere oppervlakte (900 m2), ruimere gangpaden en betere belettering, waardoor klanten makkelijker hun weg moeten vinden.
Ontdek hier het nieuwe concept van Maxi Zoo.
HMV opent eerste Europese winkel in Wijnegem
De Britse muziekspeciaalzaak His Master’s Voice, beter bekend als HMV, opende in november zijn eerste Europese winkel in Wijnegem. HMV, dat werd opgericht in 1921 en goed is voor meer dan de helft van alle vinylverkopen in Groot-Brittannië, zal in zijn nieuwe winkel een assortiment muziek op vinyl en cd aanbieden en ook één van de meest uitgebreide assortimenten van popculture merchandise in België herbergen. In totaal worden er maar liefst 10.000 verschillende producten, waaronder 2.500 verschillende vinylalbums en meer dan 3.500 verschillende cd's, verkocht op een oppervlakte van 300m2.
Carrefour lanceert Reeborn
De tweedehandsmarkt groeit. Carrefour lanceert Reeborn, een online platform en app waarmee consumenten tweedehands spullen kunnen verkopen, maar waar de retailer zelf ook zijn overtollige voorraad aanbiedt. Het voordeel van verkopen of kopen als particulier op Reeborn is dat je door Carrefour aangeboden loyaliteitspunten kunt verzamelen, die in sommige gevallen zelfs voor een transactie kunnen worden gebruikt. Er zijn verschillende leveringsmogelijkheden: levering aan huis of levering aan een relaispunt via bpost of Mondial Relay, of via de click & collect-punten van Carrefour.
Optiekketen Eye Wish opent eerste Belgische winkel
De Nederlandse optiekketen Eye Wish opende op 22 april haar eerste fysieke winkel in België in winkelcentrum Turnova in Turnhout. Net als in haar andere Nederlandse vestigingen biedt de optiekketen een breed assortiment brillen, zonnebrillen en contactlenzen aanbieden van meer dan 200 verschillende merken, waaronder Chanel, Gucci, RayBan, Dior, Michael Kors en Ralph Lauren aan.
Rituals opent wellnessconcept in Antwerpen
Rituals opende in zijn flagshipstore in Antwerpen zijn ‘Mind Oasis’-concept, een verzamelnaam voor wellness-behandelingen en verzorgingsproducten die te koop aangeboden worden. Het 'Mind Oasis'-concept is in feite een spin-off van een ander wellnessconcept: House of Rituals, waarbij klanten in de Amsterdamse flagshipstore een reeks ontspannende behandelingen kunnen boeken (massages, manicures, pedicures, Mind Oasis, etc.) en kunnen profiteren van andere exclusieve diensten. Rituals is van plan om het 'Mind Oasis' concept later uit te breiden naar andere landen, zoals naar Duitsland (Frankfurt) en Spanje (Barcelona).
Er waren in de marge ook een aantal interessante ontwikkelingen. Zo ontwikkelde Zalando een appwaarmee klanten de juiste kledingmaat kunnen vinden. Daardoor zou het aantal retours moeten dalen. Afscheid nemen was er in 2023 ook bij. Zo vertrok de optiekketen Specsavers uit ons land en verdween in Nederland verdween winkelketen Big Bazar na verschillende pogingen om het bedrijf alsnog te reanimeren, in het Verenigd Koninkrijk gebeurde hetzelfde met discounter Wilco. De 12 winkels van Big Bazar in België blijven gewoon open. In januari viel definitief het doek over Makro in ons land. In 2024 zijn er ook dingen om naar uit te kijken. Zo komt MediaMarkt met zijn Xpress winkelconcept naar ons land. In februari opent een eerste filiaal in Wijnegem. Met 900m2 is de oppervlakte en het assortiment van de winkel veel kleiner dan een klassieke. De Nederlandse drogisterijketen Kruidvat komt volgend jaar ook met een online marktplaats in België. Consumenten kunnen er babyspullen verkopen, nadat ze een kwaliteitscontrole door Kruidvat doorstaan hebben.