iStock
#1 Het einde van 2024 is in zicht. Om het jaar feestelijk uit te zwaaien, blikken we terug op de belangrijkste nieuwigheden van het voorbije jaar. Deel 1: foodretail.
MyPrice: Russische discounter probeert het opnieuw
In februari maakte MyPrice (voorheen Mere) op kousenvoeten zijn comeback in ons land. Er openden aanvankelijk twee filialen, één in Opwijk en één in Boussu, met dezelfde ingrediënten als voorheen: een spartaanse inrichting, presentatie op palletten en prijsaanduidingen op A4-tjes, spotgoedkope producten uit vooral Oost-Europese landen en voorverpakte voeding. Een old school discounter. Het Belgische moederbedrijf Lightkommerz koopt overal overtollige voorraden op en verkoopt die aan spotprijzen. Intussen zijn er vier filialen open. Het bedrijf liet aan Gondola weten tien winkels te willen openen in België dit jaar en op termijn ook naar het buitenland te willen gaan, maar net als in het verleden kon de Russische retailer zijn ambities niet waarmaken. Of de discounter deze keer wel zal overleven, is ook nu de vraag. Eén groot verschil wel: er was veel minder ophef over het feit dat een Russisch bedrijf op de Belgische markt komt. In Bertrix hield de burgemeester de komst van MyPrice wel tegen. Pour la petite histoire: de Russische discounter beloofde Gondola deze zomer via een Belgische contactpersoon een interview, maar dat ging niet door. Niet vreemd: de Russische familie achter de keten blijft hardnekkig weg van de schijnwerpers en de rest van het bedrijf volgt dat voorbeeld.
Eerste Belgische tankshop van Circle K
Het bleef wat onder de radar, maar het is een belangrijke nieuwkomer in de Belgische retail: Circle K, onderdeel van het Canadese retailbedrijf Couche-Tard, opende in februari zijn eerste tankshop langs de E40 in Jabbeke. Circle K wordt de vaste shop bij de tankstations van Total Energies in ons land. In Nederland en Duitsland heeft Couche-Tard de tankstations van TotalEnergies volledig in handen genomen, in België is dat voor 60% het geval. Bij ons blijven de tankstations en brandstoffen zo van het energiebedrijf, terwijl de shops en carwashes naar Circle K omgevormd worden. “De vernieuwde concepten qua shop- en eetgelegenheden zijn afgestemd op zowel klanten op doorreis als op buurtbewoners. Het nieuwe foodconcept biedt onder het merk 'Frit Autentic' een typisch Belgisch restaurantconcept aan met klassiekers als balletjes in tomatensaus met frietjes. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod vers belegde broodjes, frisse wraps of heerlijke salades”, aldus Circle K. “Voor wie enkel nood heeft aan een koffie, is er een aparte koffiehoek. Om in te spelen op de veranderende markt en consumentenpatronen wordt in de vernieuwde shops van louis delhaize een ruime keuze aan verse en ultraverse producten, ‘ready to cook’ en ‘ready to eat’ aangeboden. Daarnaast zijn ook speelgoed, souvenirs, geschenkartikelen, multimedia en hygiëne- en andere basisproducten te verkrijgen.”
Monoprix landt in België
Een stukje Parijs in België: Monoprix opende in maart zijn eerste Belgische winkel in Waterloo onder de vleugels van meester-franchisenemer Arnaud Schockaert. Monoprix is een stedelijke winkelketen met zowel het volledige aanbod basisvoeding van een kleine buurtwinkel als non-foodcollecties voor dames- en kindermode, decoratie en tafelgerei, die tegelijk betaalbaar en chic zijn. “Het is een beetje alsof je een Carrefour Express combineert met een Hema, en aan die formule een heel gewaardeerd merkimago toevoegt”, zo schreef journalist Christophe Sancy. Het doel is vijf vestigingen van Monoprix en vijf van Monop’ op tien jaar tijd te openen, allemaal in het Franstalige landsgedeelte. De eerste Monop’ moet er komen in het station van Bergen. België is pas het vierde Europese land waar de keten actief is: tot dan toe was de retailer buiten Frankrijk enkel aanwezig in Luxemburg en Zwitserland. In totaal heeft het bedrijf wel 138 buitenlandse verkooppunten in zeventien landen, telkens werkt Monoprix met lokale franchisepartners. Bekijk hier de reportage van de winkel in Waterloo.
Jumbo opent eerste Belgische Foodmarkt
Op woensdag 11 september weerklonken er in het Gentse havengebied luide beats en enthousiast applaus bij de opening van de eerste Jumbo Foodmarkt van België. De Foodmarkt is een meer dan 3.000 vierkante meter grote versmarkt met 24.000 producten en een café waar je ter plaatse bereide maaltijden kan opeten. De locatie was belangrijk voor de Nederlandse supermarktketen: Gent was voor Jumbo nog een belangrijke blinde vlek in Vlaanderen. In de wijde regio was er alleen een winkel in Zelzate. Bij de opening zeiden zowel managing director België Peter Isaac als CEO Ton van Veen dat ze ruimte zien voor nog meer Foodmarkten in Vlaanderen, zonder daar een cijfer op te kleven. In Nederland heeft Jumbo tien Foodmarkten. Tegelijk raakte eerder bekend dat Jumbo zijn restaurantformule La Place loslaat en in een zelfstandige joint venture met franchisepartner Vermaat onderbrengt. U kan de beelden van de (opening van de) supermarktwinkel hier bekijken.
Lidl, Cora en Colruyt starten met zelfscan
Zelfscan of niet? Bij zelfstandige supermarktuitbaters is het een punt van discussie omdat de selfcheck-out diefstal de hoogte in drijft. Toch kiezen meer en meer retailers voor het systeem. Discounter Lidl start met zelfscankassa’s in al haar nieuwe filialen en breidt dat de komende jaren gestaag uit naar al haar winkels. In oktober nam Okay, onderdeel van Colruyt Group, zijn eerste zelfscan in gebruik. De groep wil nog meer zelfscankassa’s uitrollen bij verschillende van haar ketens. Cora voerde ook zelfscans in bij zeven van de hypermarkten die de keten heeft in ons land. Tegelijk nam Amazon Fresh afscheid van zijn just walk out-technologie, een technologie die klanten in staat stelt producten uit de schappen te pakken en direct te vertrekken, dankzij een systeem dat camera's, AI en automatische betaling combineert.
Nog meer nieuws
Carrefour opende in juni in Frankrijk de eerste winkel van zijn Braziliaanse discountformule Atacadão. Het was meteen ook de eerste in Europa. Of dit cash&cary-concept, dat prijzen heeft die tot 15% lager liggen dan bij andere hypermarkten en inspeelt op volumekortingen, ook zal worden uitgerold naar andere gebieden in Frankrijk, is nog niet zeker, zo berichtte vakmedium LSA. Amazon kwam dit jaar op zijn beurt met een nieuw concept in de Verenigde Staten: Amazon Grocery, dat van start ging in Chicago en op een oppervlakte van 3.800 vierkante meter zo’n 3.500 producten aanbiedt. De winkel heeft onder meer een koffiebar, een afdeling voor koude dranken, sandwiches voor onderweg, sushi en bakkerijproducten. Daarnaast heeft Amazon Grocery een zelfscanruimte en een ruimte waar Amazon.com-klanten hun artikelen kunnen retourneren. Nog iets nieuws? Colruyt maakte in december bekend dat het start met de drankenwebsite Boir.be, een webshop voor bieren, wijnen, aperitieven en niet-alcoholische dranken. De supermarktgroep uit Halle maakt ook een inhaalbeweging in steden en wil binnen acht jaar 100 OKay City-winkels hebben. Het maakte ook werk van een razendsnelle omvorming van de Smatch- en Match-winkels die het in handen kreeg.