- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Er heerst een ongenadige prijzenoorlog, de concurrentie is moordend en de retailers staan onder grote druk. De verklaringen in de pers van sommigen maken dit alleen nog maar erger. Twee weken geleden moest Pierre-Olivier Beckers nog zelf de brokken lijmen via een aantal
reclameboodschappen.Vandaag is Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België aan de beurt. Hij geeft commentaar op de gebeurtenissen via een reeks interviews, waarin hij het belang van het prijscriterium relativeert en onderstreept dat de consument ook veel aandacht heeft voor de kwaliteit en de voedingswaarde van het product dat hij koopt. Van de Berghe legt uit dat Delhaize zich wil onderscheiden van de concurrentie door de aanpak van de versafdeling.
Delhaize mikt op moderniteit“Verleden jaar hebben wij vergaderd met het uitvoerend comité en beslist om een stap terug te zetten en terug te vallen op de historische troeven van Delhaize. We hebben uitgezocht wat de voornaamste redenen waren waarom de mensen naar onze winkels komen. Dit blijkt vooral te zijn omwille van onze service, de kwaliteit van onze producten, de innovatie die we overal toepassen en het aangename klimaat van onze winkels. We hebben jarenlang geïnvesteerd in de verbetering van de logistiek en de efficiëntie. We moeten nu opnieuw inzetten op de winkels zelf”, aldus Van den Berghe. “We moeten vernieuwen en onze verkooppunten een nieuwe look geven. Dat hebben we de laatste jaren misschien niet in voldoende mate gedaan. In het verleden kwamen maar een twaalftal verkooppunten per jaar aan de beurt, dit jaar krijgen 27 winkels een lift. Ze worden gerenoveerd of vergroot”, legt Van den Berghe uit tijdens een gesprek met La Libre Belgique. Op de vraag of het mogelijk is dat de formule City Delhaize gaat verdwijnen geeft hij een ontkennend antwoord, maar voegt daaraan toe dat de groep zich zal moeten aanpassen en het geweer van schouder veranderen, zonder de wensen van de klanten uit het oog te verliezen. “Als we de beslissing moeten nemen om te sluiten, zullen we dat ook doen”, besluit hij.
“We willen ons positioneren als een modern bedrijf dat naar de toekomst kijkt.” Daarom onder andere, wil de groep meer vrouwen in verantwoordelijke functies.
Bijzondere aandacht voor verse productenEr wordt drie maal zo hard ingezet op de vorming van het personeel en het accent ligt voortaan op de verse voeding. “Vijfduizend van onze producten kregen een nieuw recept. Dit gebeurde door een team van 25 mensen onder leiding van een arts. We hebben ze gezonder, lekkerder en duurzamer gemaakt, en in een nieuwe verpakking gestoken”, weet de CEO te vertellen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?