Plus Dossier “De grootste uitdaging voor A-merken is de consument opnieuw aantrekken”
iStock
iStock
De Belg blijft verlekkerd op zijn portie kaas. Toch zijn het momenteel niet de A-merken die de smaakpapillen van de consument prikkelen, maar de huismerken en goedkopere productvarianten. Voor de premiummerken is een grote uitdaging weggelegd om opnieuw het hart van de kaasliefhebber sneller te laten slaan.
De Belgische kaasmarkt daalde sinds begin dit jaar met 1% in volume, maar nam met 17,5% in waarde toe (NielsenIQ YTD P09). Die sterke stijging kan onder meer worden verklaard door een toename van de verkoopprijzen met 20%. “De prijsstijgingen zorgen ervoor dat de huismerken aan marktaandeel blijven winnen”, licht senior category manager bij Savencia Fromage & Dairy Benelux Delphine Segers toe. “Zij staan momenteel op 53% marktaandeel in waarde, wat een stijging inhoudt van 4,3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De private labels nemen in volume met 3% toe en de A-merken verliezen 7%. Conclusie: de consument koopt evenveel kaas, maar kiest voor de goedkopere alternatieven.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?