De overheid legt promoties aan banden
- De overheid verbiedt alle promo-acties tot 5 april
- Het doel? Hamsteren tegengaan en vermijden dat te veel mensen naar de winkel komen om koopjes te doen
- Supermarkten hebben inmiddels hun folders stopgezet
De nationale veiligheidsraad heeft beslist om alle promo-acties te verbieden tot 5 april. Op die manier wil de overheid het hamsteren tegengaan en vermijden dat veel mensen tegelijk naar de winkel komen om hun voordeel te kunnen slaan.
Wie tijdens het hamsteren nog hoopte om enkele mooie deals te kunnen doen in de supermarkten, komt bedrogen uit. Dinsdagavond heeft de nationale veiligheidsraad immers beslist om voortaan alle kortingen en promoties te verbieden. Daarom zullen klanten tot 5 april ook geen 2+1, 1+1,…-acties meer vinden. Zo wil de overheid niet alleen vermijden dat mensen van één bepaald product een te grote voorraad in huis halen, maar ook dat er te veel mensen tegelijk naar de winkel komen om interessante promoties te kunnen verzilveren.
Het verbod kan echter op de nodige bijval rekenen binnen de sector. De afgelopen week was het immers alle hens aan dek bij het supermarktpersoneel dat een ware race tegen de klok houdt om de rekken terug gevuld te krijgen. Verschillende supermarkten schakelden extra personeel in om het werk rond te krijgen: tijd vrijmaken om promoties uit te denken was dan ook vrij moeilijk. “Ons winkelpersoneel heeft het nu zo druk dat het puur praktisch niet te organiseren valt dat zij ook nog eens promotieacties in de winkel moeten voorbereiden. Want dat vraagt allemaal extra werk. Onze focus ligt nu op het aanvullen van de rekken en het bedienen van de klanten”, reageert Roel Dekelver in Het Nieuwsblad.
Naar aanleiding van de maatregel hebben supermarkten als Delhaize, Carrefour en Colruyt dan ook besloten om hun folders voorlopig stop te zetten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?