iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De verkoop van sigaretten in de supermarkten en de andere distributiekanalen doet het elk jaar minder goed. De elektronische alternatieven, waaronder enkele recente nieuwigheden, gelden voor de tabakssector als een soort reddingsboei.
Het tabaksverbruik in België blijft dalen. Uit het meest recente onderzoek, dat de Stichting tegen Kanker begin 2023 publiceerde, bleek dat in 2022 in totaal 24% van de Belgen tabak verbruikte, tegenover 27% in 2021 en 29% in 2020. Daarbij vinden we meer rokers in Brussel (36%) dan in Wallonië (27%) en in Vlaanderen (21%). Hoewel die daling goed nieuws is voor de spelers in de sector van de volksgezondheid, geldt dat uiteraard veel minder voor de sigarettenproducenten. Het afgelopen jaar kende de tabaksverkoop in de supermarkten een waardedaling van 4,4% (gegevens NielsenIQ), ondanks een prijsstijging van 6%. Het kanaal van de supermarkten is goed voor ongeveer 30% van de tabaksmarkt, maar ook in de andere distributiekanalen, namelijk de tankstations, nachtwinkels en krantenverkopers, viel een daling te noteren.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?