- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Decathlon start op 1 oktober met de verhuur van producten. 400 mensen kunnen tenten en fietsen huren. Als de test meevalt, wordt het model uitgebreid.
"We play circular", zo luidt het project waarmee Decathlon een test start waarbij klanten producten kunnen huren. België is het laboratorium voor het project. 400 mensen die voor het project geselecteerd werden, testen zes maanden lang het nieuwe platform. In elke van de acht winkels van Decathlon in België werden vijftig mensen geselecteerd. Elke tester kan tijdens de test voor een maandelijks abonnement dat 5 euro kost een product naar keuze uit het gamma van Decathlon huren. Tijdens de eerste maand wordt de veehuurprijs vastgelegd op een zesde van zijn waarde. Een fiets van 600 euro zal op die manier verhuurd worden voor 100 euro per maand. Hoe langer de huur, hoe lager de prijs wordt.
"Het model is voor beide partijen een voordeel", zegt Luc Teerlinck, die het project leidt. "De consument betaalt alleen voor het gebruik, terwijl het product kan afgeschreven worden door ons. Een fiets van 600 euro kan zo afgeschreven worden op zes maanden, wanneer zes verschillende personen de fiets voor een maand huren." Decathlon zal geen producten verhuren die goedkoper zijn dan 25 euro, net zomin als 'consumeerbare' producten als schoenen. In zes maanden tijd wil Decathlon een antwoord vinden op heel veel vragen: welke producten wordt het vaakst verhuurd, wat is de gemiddelde duur van een verhuur? Als de test goed verloopt, kan het naar de rest van het land uitgebreid worden vanaf april 2021.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?