- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize Groep verkoopt zijn Amerikaanse ketens Sweetbay (72 winkels), Harveys (72 winkels) en Reid ?s (11 winkels) voor $265 miljoen aan het Amerikaanse Bi-Lo Holdings.
Wat we vorige week schreven is uitgekomen: Delhaize verkoopt zijn Amerikaanse ketens Sweetbay en Harveys, maar ook dochterketen Reid’s wordt verkocht aan het Amerikaanse concern Bi-Lo Holdings. In 2009 wou Delhaize Bi-Lo nog zelf overnemen, maar nu koopt het concern 165 winkels en neemt het de huurcontracten van 10 voormalige Sweetbay-locaties mee over. In 2012 draaiden de winkels samen $1,8 miljard omzet. Het distributiecentrum van Sweetbay blijft wel in handen van Delhaize.
“Wij geloven dat deze transactie een belangrijke stap is naar het vereenvoudigen van onze structuur en dat het Delhaize America zal toelaten zich nog beter te richten op haar operaties. Bovendien zal de transactie ons een verhoogde financiële flexibiliteit geven om onze strategische prioriteiten uit te voeren", zegt CEO Pierre-Olivier Beckers. Met de verkoop legt Delhaize de focus meer op de3 ketens die het nog overhoudt in de VS, waar het 64% van zijn omzet haalt: Food Lion, Hannaford en prijsvechter Bottom Dollar.
De overname zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2013 afgerond worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?