Delhaize en Van Moer Logistics verlengen hun partnership voor vijf jaar. Dat betekent dat de Antwerpse groep de belangrijkste transporteur van de supermarktketen blijft. Het creëert ook een kader om de transporten van Delhaize verder te vergroenen. Tegen eind 2021 moet de keten CO2-neutraal zijn.

Het partnership begon in 2011 toen Van Moer Logistics Wambacq-Peeters overnam, de huistransporteur van Delhaize. Van Moer, die tot dan geen ervaring had met de distributie, nam de 85 trekkers en 125 chauffeurs over. De samenwerking viel mee en werd een eerste keer verlengd. Nu wordt het contract voor een derde keer verlengd, ditmaal voor vijf jaar. 

“Inmiddels rijden gemiddeld 95 trekkers per dag van Van Moer voor ons, over een week van zes dagen. In de piekmomenten rijden er soms 20 extra”, zegt Dirk Hautekeete, directeur Transport bij Delhaize. “Van Moer is voor ons de grootste transporteur. Dagelijks rijden gemiddeld 450 trekkers voor ons, waarvan dus ongeveer een vijfde van Van Moer”. De rest van de vrachtwagens zijn van verschillende transporteurs, zowel kleine als grotere bedrijven. 

Van Moer Logistics

“Delhaize is vandaag de grootste klant van Van Moer Logistics. Onze groep boekte vorig jaar een omzet van 177 miljoen, waarvan 15 miljoen voor Delhaize”, zegt Jo Van Moer. Hij richtte het bedrijf in 1990 op samen met zijn vrouw Anne Verstrateten. De groep telt vandaag 450 vrachtwagens actief in onder meer distributie, containervervoer, uitzonderlijk transport, chemietransport, maar heeft ook acht binnenschepen. Daarnaast heeft de groep een uitgebreide logistieke activiteit, met maar liefst 430.000 m² magazijnen.

Delhaize is de eigenaar van de opleggers. De trekkers zijn allemaal van transporteurs. De chauffeurs pikken de opleggers op in de distributiecentra van Delhaize in Zellik en Ninove, en voeren ze naar de 800 winkels van de groep in België.

Vergroening 

“Delhaize wil deze transporten vergroenen en tegen eind 2021 CO2-neutraal maken. Dat zal gebeuren door de emissies te reduceren en te compenseren”, zegt Roel Dekelver, communicatiemanager van de groep.

Om de emissies te verminderen vraagt Delhaize aan zijn transporteurs  om – waar het kan – trucks op LNG in te zetten. Trucks die vloeibaar aardgas als brandstof hebben, stoten ongeveer 20% minder CO2 uit dan trucks op diesel. Vandaag rijden zo’n 40 à 50 trucks op LNG voor Delhaize. Tegen het einde van dit jaar moeten het een zestigtal zijn. Het probleem voor deze trucks is dat er weinig LNG-tankstations in België zijn. Dicht bij Zellik is er nog geen, maar naast het DC van Ninove wel.

Van Moer heeft maar liefst 20 van deze LNG-trucks gekocht, waarvan de eerste exemplaren zopas in gebruik zijn genomen. “Door een samenwerking van vijf jaar aan te gaan, willen wij Van Moer meer zekerheid geven zodat ze volop kunnen investeren in LNG-trucks en later, wanneer ze op de markt zullen verschijnen, in elektrische trucks of trucks op waterstof”, voegt Hautekeete toe.

Het tweede luik van dit CO2-plan is om de uitstoot ook te compenseren. “Dat zal vooral gebeuren door bossen aan te planten die CO2 uit de lucht halen”, zegt Dekelver nog.