- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bijna anderhalf jaar na het aankondigen van de herstructurering bij Delhaize België, doorbreekt CEO Denis Knoops het stilzwijgen. In weekendinterviews in verschillende media blikt hij terug op zij bewogen begin als CEO en de toekomst van Delhaize en Albert Heijn in ons land. Een overzicht van wat wij vooral zullen onthouden van deze interviews.
AH blijft een concurrent
Albert Heijn en Delhaize zullen binnen enkele maanden tot hetzelfde bedrijf (Ahold-Delhaize) behoren, maar tot dan blijven ze gewoon elkaars concurrenten. Bij AH hoorden we al dat er niets verandert totdat de fusie effectief is, en ook Denis Knoops zegt nu dat Delhaize concurrent blijft van Albert Heijn totdat de deal rond is. In de toekomst ziet hij wel mogelijke samenwerkingen in assortiment (vb. Indonesische producten) en digitalisering.
Delhaize blijft
En welk effect zal de nakende fusie hebben op het voortbestaan van beide enseignes? “In België blijft het leidende merk Delhaize”, bevestigt Knoops resluut in De Tijd. “Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen”, klinkt het verder.
De grootste worden
Delhaize heeft een paar moeilijke kwartalen achter de rug, als gevolg van de stakingen naar aanleiding van het transformatieplan. De keten is daar nog altijd niet helemaal hersteld, maar heeft volgens Knoops wel “een hele goede zomer” gehad. “We hebben nog niet 100% van onze vroegere klanten terug, maar we zijn er dicht bij. We hebben er wel meer dan één of twee jaar geleden. Dankzij Delhaize Proxy, AD Delhaize en andere concepten”, zegt de CEO in De Morgen. Maar de ambities van Knoops reiken verder. Hij wil met Delhaize terug de grootste van het land worden, zegt hij nog in het weekendinterview in De Morgen. “We zijn vandaag nummer één in aantal klanten. Ons plan is ook in marktaandeel opnieuw nummer één te worden.”
Geen nieuwe Red Markets
Het is al even stil rond Red Market, de discountformule van Delhaize waar Knoops enkele jaren geleden nog verantwoordelijk voor was, en dat gaat ook zo blijven. “We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open”, zegt Knoops in De Tijd. Het zijn goede laboratoria om zaken uit te testen, luidt de redenering. “Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had.”
Lees ook: Denis Knoops op The Retail Society: “Delhaize gaat nog meer investeren in vernieuwing”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?