- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Delhaize Group is het jaar goed begonnen. De omzet van de retailgroep steeg in het eerste kwartaal met 5,7%. Ook in België was er groei en won Delhaize aan marktaandeel.
Delhaize Group boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 6,15 miljard euro, een stijging van 5,7% ten opzichte van Q1/2015. Ook zonder wisselkoerseffecten groeide de retailer nog steeds 4,3%.
De winstcijfers verveelvoudigde in vergelijking met vorig jaar, al stond de winstgevendheid van Delhaize toen wel op een zeer laag peil. De bedrijfswinst steeg in het eerste kwartaal met 32,7% tot 191 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 109 miljoen tegenover 28 miljoen euro vorig jaar.
In thuisland België boekte Delhaize een omzet van 1,2 miljard euro, een toename met 4% tegenover het eerste kwartaal van 2015. Ook op vergelijkbare basis was er een positieve omzetevolutie van 2,9% (zonder een positief kalendereffect van 1,0%). De inspanningen die Delhaize in het kader van het Transformatieplan heeft gedaan en de marketinginvesteringen lijken dus hun vruchten af te werpen, al blijven de geïntegreerde winkels de verkoopresultaten van de geïntegreerde winkels beneden de verwachtingen.
“In België realiseerden we een goede vergelijkbare omzetgroei van 2,9% en een verbetering van ons marktaandeel met 50 basispunten ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Hoewel onze omzetgroei nog steeds voornamelijk gedreven wordt door ons netwerk van aangesloten winkels, bleven wij ons richten op het verbeteren van de uitvoering in onze geïntegreerde winkels”, zegt Frans Muller (CEO Delhaize Group).
In Amerika, toch de grootste markt voor Delhaize, was er een omzetgroei van 1,9% tot 4,4 miljard dollar (4 miljard euro). De vergelijkbare omzet steeg met 2,6%. En ook in Zuidoost-Europa deed Delhaize het goed. De opbrengsten stegen er met 16,5% tot 894 miljoen euro (+17,0% aan ongewijzigde wisselkoersen), ondersteund door een zeer sterke vergelijkbare omzetgroei van 10,8% en netwerkuitbreiding.
De prioriteit voor Delhaize Group is nu om de fusie met Ahold af te ronden. “Na de goedkeuring van de fusie door de aandeelhouders op 14 maart, is ons voornaamste aandachtspunt dit jaar het tijdig voltooien van de fusie met Royal Ahold. De resterende belangrijke mijlpaal is het ontvangen van de goedkeuring van de U.S. Federal Trade Commission teneinde de transactie tegen halverwege 2016 te kunnen afronden", zegt Frans Muller.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?