- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sofinim, dochterbedrijf van de groep Ackermans & van Haaren, en dochterbedrijven van de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM) verkopen Distriplus, eigenaar van de merken Di en Planet Parfum, aan Groupe Jacques Bogart. Zo hopen ze om Distriplus terug op de rails te zetten, al blijven ze wel achter met een financiële kater.
Distriplus, bekend van de merken Di en Planet Parfum, werd in 2007 opgericht en baat momenteel ongeveer 200 verkooppunten uit in België en het Groothertogdom Luxemburg. De groep stelt meer dan 1.000 personeelsleden tewerk en realiseerde in 2017 een omzet van 192 miljoen euro. Toch verkeert de holding al enkele jaren in moeilijkheden onder meer door de toenemende concurrentie en de opkomende e-commerce.
De overname van Distriplus door Groupe Jacques Bogart, gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van parfums en luxecosmetica, moet de holding terug op de rails zetten Zo zou Distriplus de positie van zijn merken aanzienlijk kunnen versterken onder meer door een verticale integratie van een deel van de activiteiten vanaf de productontwikkeling tot aan de verkoop aan de consumenten, dankzij de eigen merken van de Groupe Jacques Bogart, maar ook de ondersteuning door een internationale groep gespecialiseerd in schoonheidsproducten. “Dit leidt tot talrijke synergiën zoals het delen van expertise inzake digitalisering, management- en controlesystemen, logistiek, de aankoop of winkelconcepten”, meldt Groupe Jacques Bogart.
“Ackermans & van Haaren beschouwt de overname door Groupe Bogart, in vergelijking met de andere opties die mogelijk waren, als een unieke opportuniteit voor Distriplus om een nieuwe fase in haar geschiedenis in te luiden”, reageert Ackermans & van Haaren. Toch blijft het bedrijf wel achter met een financiële kater. De transactie heeft immers een negatieve impact van -8,5 miljoen euro op diens resultaten voor de tweede jaarhelft van 2018.
Normaal zou de transactie binnen enkele weken rond moeten zijn, mits er aan enkele voorwaarden voldaan wordt.
Foto: website Di
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?