- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In de eerste weken van de corona-crisis kochten consumenten massaal diepvriesproducten. “Leuk, maar ik denk dat het slechts tijdelijk is”, zei Jan Haspeslagh, executive director van diepvriesspecialist Ardo, tijdens een webinar van Gondola Society.
De crisis laat zich voelen, ook bij specialist in diepvriesgroenten en -fruit Ardo. “De impact is groter dan we eerst dachten”, zei Jan Haspeslagh tijdens een opnieuw druk bijgewoonde webinar van Gondola Society vorige donderdag. “In de foodservice vallen de grootste klappen. De verwachting is dat er faillissementen vallen daar. Hoeveel dat er worden, zal afhangen van welke maatregelen er deze zomer gehandhaafd worden en in hoeverre mensen op vakantie zullen kunnen gaan in het buitenland. Het is onduidelijk waar het op dat vlak naar toe gaat.”
Voor Ardo zelf is het verhaal dubbel: de verkoop die wegviel in de foodservice en horeca werd gecompenseerd door de extra verkoop in de supermarkten. In het begin van de crisis kochten consumenten massaal diepvriesgroenten, maar dat hamstergedrag heeft nu plaats gemaakt voor een ander aankoopgedrag. “Ik zou graag zeggen dat de crisis ervoor zorgt dat mensen meer diepvriesgroenten en -fruit zullen kopen, maar ik vrees ervoor”, aldus Jan Haspeslagh. “We merken nu al dat de groei in de verkoop aan het vertragen is. Ik hoop dat de mensen een positieve ervaring gehad hebben en dat ze er toch aan denken van wat meer diepvriesproducten te kopen. In andere landen is er een andere attitude tegenover diepvries, ik hoop dat we die hier adopteren.”
Mis de volgende webinar van Gondola Society niet, op donderdag 7 mei. Spreker: Johan Vrancken (Nielsen Belgium).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?