iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Tijdens corona heeft diepvries een onverwachte groei gekend. Mensen sloegen aan het hamsteren. Maar nu, met een inflatie tot +15% in bepaalde segmenten, dalen de volumes in het diepvriesassortiment. Dit wordt bevestigd door de laatste cijfers van NielsenIQ, die begin augustus werden gepubliceerd.
De coronaperiode zorgde voor een enorme groei in het diepvriesassortiment. Mensen begonnen te hamsteren. De diepvriessector lijkt – na de coronaperiode - wat over het hoogtepunt heen. Onderzoeksbureau NielsenIQ bestudeerde onder meer groenten, vis, bereide maaltijden, pizza’s, snacks, aardappelen en soep. Samen met enkele spelers uit de diepvriessector zocht Gondola naar oorzaken en oplossingen. Bij warenhuisketen Lidl lijken ze echter weinig van het dipje te ondervinden. “Sinds 2019 is ons verkoop(volume) met ongeveer 12% gestegen in diepvriesproducten”, zegt Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl. “Deze 12% is jaar-op-jaar gehandhaafd in vergelijking met de cijfers van 2019. We behouden deze klanten dankzij innovatieve, nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld avocadostukjes, kant-en-klaarmaaltijden, ijsjes, enzovoort, en door ons te richten op ons luxe-assortiment tijdens de belangrijkste promotieperioden voor Kerstmis en Pasen. De snelstgroeiende sectoren sinds 2019 zijn pizza (+24%), groenten en fruit (+19%) en ijs (+14%).”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?