- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De omzet van fairtrade producten in België is het afgelopen jaar met meer dan 15% gestegen. Fairtrade groeit vooral dankzij Aldi, Action en Lidl, die een nieuw publiek aanboren voor de eerlijke producten.
De totale omzet van Fairtrade op de Belgische markt steeg in 2016 van 115 miljoen euro naar 134 miljoen. Een stijging van 17% die vooral ingegeven wordt door discountketens zoals Action, Lidl en Aldi.
Fairtrade Belgium benadrukt dat de introductie van fairtrade bananen bij Aldi een groot aandeel had in de algemene groei van Fairtrade in België. “Eén nieuwe referentie bij één retailer, maar met een zeer grote impact op het volume Fairtrade bananen in België. Fairtrade bananen stegen in 2016 met 17% in volume, een bijdrage van bijna 700.000 Euro in Fairtrade premie”, klinkt het.
Chocoladeproducten kenden in 2016 dan weer een groei van 30%, dankzij Lidl die startte met een fairtrade sourcing programma voor de cacao in de ontbijtgranen. Ook koos Lidl voor de kerstchocolade helemaal voor fairtrade cacao. Action, een andere prijsvechter, startte in 2016 met eerlijke chocolade tabletten. Samen bereikten ze op die manier veel mensen die voordien niet in aanraking kwamen met fairtrade.
En ook fairtrade koffie groeide in 2016 tot 1,5 ton koffie, met een premie van 850.000 euro. Niet enkel retailers zoals Carrefour, Delhaize en Bio-Planet lanceerden nieuwe producten zoals de koffiecapsules en originekoffies. Ook verdelers en branders breidden hun aanbod uit voor vending, horeca en out-of-home consumptie. In deze sector haalde de Fairtrade koffie in 2016 een marktaandeel van 10%.
Verder was 2016 het jaar waarin ook fairtrade bloemen hun weg vonden naar de Belgische markt. Dankzij Aquarelle.com, Agora Group, Lidl en Delhaize kwamen de fairtrade bloemen op gepaste tijdstippen in de rekken en vazen te staan.
Naast de groeicijfers, wijst Fairtrade Belgium erop dat een aantal bedrijven grote engagementen heeft genomen om Fairtrade echt op te nemen in hun beleid. "Hiermee willen ze meer impact hebben op lange termijn voor boeren en arbeiders in hun aanvoerketen. We denken daarbij o.a. aan Hema, die voor haar volledige thee assortiment koos voor Fairtrade en Bidfood, die nu een breed gamma aan Fairtrade producten voorstelt."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?