Elk jaar stelt Deloitte een hitlijst op van de grootste retailers ter wereld. Terwijl Walmart stevig op kop blijft, zakken Aldi en Carrefour enkele plaatsen en duikt Amazon het eerst op in de top 10.

Het is al het twintigste jaar op rij dat consultancybureau Deloitte zijn  ‘Global Powers of Retailing’-rapport opstelt. Daarin lijst het traditiegetrouw de 250 grootste retailers ter wereld op. De top van dat klassement ziet er in de nieuwste editie, waarvoor Deloitte zich baseert op financiële cijfers van 2015, toch een pak anders uit dan vorig jaar.

 

Amerika boven

Walmart blijft afgetekend de grootste retailer op de planeet. Hoewel de omzet van de Amerikaanse winkelketen lichtjes onder druk stond in 2015, laat Walmart de concurrentie ver achter zich. De retailer is nog altijd meer dan vier keer groter dan landgenoten Costco, de nummer twee op de lijst, en Kroger, de nummer drie. Op vier staat de eerste Europese naam: Schwarz groep, het Duitse moederbedrijf van supermarktketen Lidl. 

Carrefour, Aldi en Tesco zakken

De vier grootste retailers zijn dezelfde van een jaar geleden, maar de rest van de top 10 werd doorheen geschud door overnames, afstotingen en wisselkoerseffecten. Het Amerikaanse Walgreens is, sinds de fusie met Alliance Boots, vijf plaatsen gestegen naar plaats vijf. Mooie groeicijfers en een sterke dollar zorgen ervoor dat The Home Depot stijgt naar de zesde plaats op de lijst. De Amerikaanse DHZ-keten steekt zo Carrefour en Aldi voorbij, die elk een plaatsje zakken tot respectievelijk plaats 7 en 8. Nochtans hadden beide Europese ketens een sterk jaar in 2015. Dat kan niet echt gezegd worden van Tesco, de Britse retailer kende een overgangsjaar waarin de keten het vooral moeilijk had op de Britse thuismarkt, herstructureringen doorvoerde en zich terugtrok uit verschillende markten. Als gevolg daarvan zakt Tesco vier plaatsen naar nummer 9.

Amazon duikt op in top 10

Opvallend dit jaar is dat internetretailer Amazon voor het eerst opduikt in de top 10 van Deloitte. In het jaar 2000 kwam de e-tailer de top 250 binnen op plaats 186, om jaar na jaar stelselmatig met dubbelcijferige groei omhoog te klimmen. Amazon duwt dit jaar Metro van de tiende plaats, de Duitse retailgroep verkocht in 2015 dan ook warenhuisketens Galeria Kaufhof aan Hudson’s Bay. Het trok zich ook terug uit groothandelsactiviteiten in Denemarken, Griekenland en Vietnam. 

(de volledige top 10)

 

Belgen en buurlanden

Hoewel de fusie van Ahold en Delhaize ondertussen een feit is, staan beide bedrijven nog afzonderlijk genoteerd in de lijst van Deloitte. Ahold staat op plaats 23 en Delhaize op 34. Als we de omzetcijfers van 2015 van beide bedrijven combineren, zou Ahold Delhaize uitkomen op de dertiende plaats, waar Metro Group nu staat. Al heeft de fusiegroep ook wel enkele activiteiten moeten afstoten sinds 2015… 

Colruyt Group is de duidelijke marktleider in België, maar neemt een veel meer bescheiden positie aan op het wereldtoneel. De groep uit Halle staat op plaats 120 in de top van Deloitte. Andere in België actieve retailers in de lijst zijn Intermarché (#32) en louis delhaize (#107).

Ook de retailers uit onze buurlanden zijn goed vertegenwoordigd in de top 250. Uit Nederland vinden we ook Jumbo (#161) terug en Frankrijk telt naast Carrefour nog zwaargewichten als Auchan (#16), Casino (#19), E.Leclerc (#26), Intermarché (#32) en Système U (#49). 

Food retail

De retailhitlijst van Deloitte wordt duidelijk gedomineerd door food retailers. De supermarktketens zijn niet alleen het meest talrijk in de lijst, ze zijn ook de grootste in het klassement. Maar liefst 133 van de 250 bedrijven in de ‘Global Powers of Retailing’-lijst zijn food retailers. Dat is meer dan de helft, maar deze bedrijven zijn samen wel goed voor twee derde van de omzet van de top 250.

Een duidelijke trend is, volgens Deloitte, de consolidatiegolf in de sector. Steeds meer ketens worden opgeslorpt door andere ketens. Kijk maar naar Safeway (gekocht door Albertsson’s), Family Dollar (overgenomen door Dollar Tree) en Roundy’s (gekocht door Kroger). Ook de fusie tussen Ahold en Delhaize past in deze trend. 

E-commerce

Deloitte houdt ook bij welke retailbedrijven de snelste groei noteerden tussen 2010 en 2015. In die lijst zien we vooral veel e-commercebedrijven. Logischerwijze groeide de online verkoop enorm in de periode die Deloitte onderzocht, en de e-tailers groeiden mee. De twee snelst groeiende in de lijst zijn dan ook online retailers: Vipshop en JD.com, beiden Chinees.

Maar wie zijn nu de grootste online retailers? Amazon is de onbetwiste nummer één, gevolgd door JD.com, Apple en Walmart. De grootste Europese namen zijn Casino (#13), Zalando (#15), E.leclerc (#22), vente-privee.com (#29), Metro (#30), Ahold (#36) en Carrefour (#46).

U kan het hele rapport hier lezen