De bedrijfsopbrengsten van bpost in het pakjesvervoer zijn in België en Nederland tijdens het derde kwartaal van dit jaar met 18,8% gegroeid. De volumes stegen zelfs met 20,3%, dankzij de groei van de e-commerce en een goede volume-ontwikkeling bij het Nederlandse filiaal Dynalogic. Het verschil in omzetgroei en volumestijging duidt echter op een druk op de tarieven.

Bpost boekte in het derde kwartaal resultaten die in de lijn van de verwachtingen liggen: de pakjes doen het in Europa – en vooral in de Benelux – goed, de postvolumes blijven dalen maar dat werd gedeeltelijk gecompenseerd, en de toestand bij Radial in Noord-Amerika  is gestabiliseerd. “De groep zit op schema in haar omvorming tot een wereldspeler op het vlak van e-commercelogistiek terwijl het een efficiënte postbezorger blijft binnen België”, zegt CEO Koen Van Gerven. Al bij al stegen de bedrijfsopbrengsten van de groep heel lichtjes (+0,9%) tot 881,5 miljoen euro.

Groei e-commerce

De groei van de e-commerce zet zich door en dat heeft zijn weerslag op de resultaten van de divisie Parcels & Logistics Europa & Azië. De omzet groeide met 6,1% tot 198,3 miljoen euro. De groei was hoofdzakelijk te danken aan de pakjes in België en Nederland, waar de omzet met bijna 15 miljoen steeg tot 94,4 miljoen (+18,8%) dankzij de groei van de volumes die vooral te danken was aan de e-commerce en aan de goede ontwikkeling van dochter Dynalogic.

Ook de e-commerce logistiek evolueerde positief. Die was goed voor een omzet van 32,3 miljoen euro (+12,4%) dankzij de organische groei bij dochter Active Ants in Nederland en de klantenwerving bij Radial Europa.

De omzet van de ‘crossborder’ activiteit stagneerde nagenoeg (+0,7% tot 67,9 miljoen): de stijging van de inkomsten uit de inbound trafieken werd grotendeels tenietgedaan door lagere inkomsten uit Azië en de rest van Europa.

E-commerce in Amerika

Ook de divisie Parcels & Logistics Noord-Amerika stagneerde (-0,1% tot 241,4 miljoen euro) maar ook dat ligt in de lijn met de verwachtingen. Het fulfilmentbedrijf klimt verder uit het dal. De opbrengsten werden beïnvloed door klantenverloop en tariefherzieningen, maar dat werd gecompenseerd door nieuwe klanten en een positieve wisselkoersevolutie.

Noord-Amerika blijft wel verlies noteren, met een genormaliseerde EBIT van -5,3 miljoen euro. Voor het hele jaar 2019 verwacht bpost een EBIT die lichtjes onder het breakeven niveau zal zijn.

Briefpost

De afdeling Mail & Retail boekte bedrijfsopbrengsten van 486 miljoen EUR (-1,6%) waarbij de daling van het postvolume gedeeltelijk gecompenseerd werd door de prijszetting. Het postvolume daalde met -7,8%. De genormaliseerde EBIT was 38,4 miljoen euro. Dat is een daling van 26,4%, die toe te schrijven is aan lagere postvolumes en loonstijging.

Nieuwe topvrouw voor Parcels in Europa

Gisteren is zoals geweten Jean-Paul Van Avermaet, voormalig topman bij veiligheidsbedrijf G4S, benoemd als CEO van bpost group CEO. Hij zal Koen Van Gerven vervangen. Maar er zijn ook twee andere belangrijke benoemingen gebeurd op het vlak van de pakjes. Kathleen Van Beveren, voormalig Senior VP Parcels BeNeLux, wordt directeur Parcels & Logistics Europa & Azië en treedt toe tot het directiecomité. Daarnaast wordt Henri de Romrée, tot nu toe de topman voor de briefpost, directeur Parcels & Logistics Noord-Amerika. Hij was al lid van het directiecomité. Hij vervangt Pierre Winand, voormalig CFO van bpost en CEO van Radial, die het bedrijf verlaat. 

Tot slot wordt Henri de Romrée vervangen door Luc Cloet als directeur Mail & Retail (en lid van het directiecomité).