iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Elk jaar kost het leveren van pakjes de samenleving in ons land 188 miljoen euro. Verschillende Belgische winkelketens investeren nu in een tool waarmee die kosten kunnen gedrukt worden.
Elk jaar worden er in ons land 365 miljoen online pakjes verstuurd. Die brengen 188 miljoen euro aan ecologische en maatschappelijke kosten met zich mee, berekende de VUB op vraag van handelsfederatie Comeos. Het is voor het eerst dat de maatschappelijke en ecologische kostprijs van e-commerce in ons land werd berekend. Dat gebeurde mee met financiële steun van federaal minister van Post Petra De Sutter (Groen). “De leveringen hebben een directe impact door hun bijdrage aan CO-emissies, luchtvervuiling, geluidshinder, verkeersongevallen en -congestie, infrastructuurschade en ook de productie en distributie van de brandstoffen. Die kosten worden vandaag niet in rekening gebracht”, zegt professor Koen Mommens van de VUB in de kranten van het Mediahuis. Het is een kwestie waar consumenten mee begaan zijn. Uit een bevraging van Comeos bij 2.500 Belgen blijkt dat 45% het belangrijk vindt dat de impact van zijn levering zo laag mogelijk is. Bijna zes op de tien Belgen (59%) is bereid om hiervoor langer te wachten op zijn pakje. Een vijfde zou er meer voor willen betalen, bij jongeren (18-24 jarigen) stijgt dit naar een derde (33,4%).
Comeos ontwikkelde Smartdrop, een berekeningstool waarmee de impact van e-commerce kan verlaagd worden. “Zo kunnen e-shoppers binnenkort zien hoe ze het milieu het best kunnen sparen. Als je pakweg een broodrooster bestelt, berekent de tool hoe je die op de meest milieuvriendelijke manier thuis kan krijgen”, zegt minister De Sutter. De tool toont handelaars welke optie het meest duurzaam is om hun producten tot bij de consument te krijgen, rekening houden met allerlei factoren, zoals lokale verkeersomstandigheden en verschillende voertuigtypes. Het is aan de handelaars om de toepassing op hun website te integreren. De winkelketens Vanden Borre en Ava starten als eerste met de optie. Nog voor het jaareinde zouden ook Decathlon, Dreamland en Ici Paris de tool integreren. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle handelaren in deze tool investeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?