iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De voorbije vijf à tien jaar kende de bakkerijafdeling een mooie ontwikkeling, maar sinds de coronacrisis bleef zij als een van de weinige wat ter plekke trappelen. Dat kwam door een aantal factoren die we intussen allemaal kennen. Gelukkig kon het jaar 2023 weer positief worden afgesloten. De spelers uit de sector koesteren ook goede hoop voor 2024!
2023 zal zeker niet de geschiedenis ingaan als het jaar van de grote opleving van de bakkerijafdeling in de supermarkten, maar de betrokken spelers zien nu wel wat licht aan het eind van de tunnel. De NielsenIQ-jaarcijfers (MAT P11 2023) wijzen op een waardestijging van bake off met 16,8%, ondanks een stagnerend volume. Net als in andere categorieën hebben de prijzen hier duidelijk de nodige zuurstof geboden. Dat biedt een beetje verlichting na drie schrale jaren, want de categorie bakkerij was een van de weinige die geen baat had bij het hamstereffect van de gezondheidscrisis. Het is immers moeilijk om thuis een voorraad vers brood op te slaan. Bovendien vonden de consumenten het een tijdlang weer leuk om naar de buurtbakker te gaan en sommigen begonnen zelfs ook hun eigen brood te bakken. Tot overmaat van ramp leidde de Oekraïnecrisis tot een enorme stijging van de prijzen van graan, en dus ook van meel.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?