- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Raad van State heeft beslist dat het heropenen van de tuincentra en doe-het-zelfzaken niet discriminerend is. Dat is slecht nieuws voor de hele retailsector. Verdeeldheid is het laatste wat we nodig hebben.
Er is een juridisch precedent gecreëerd waardoor duidelijk wordt aangegeven dat gedeeltelijke opening van bepaalde winkel sectoren niet onredelijk is. De impact is groot: het zorgt voor verdeeldheid onder retailers. Het is ieder voor zich. A la guerre comme à la guerre. De verdeeldheid heeft te maken met het ontbreken van een stevige basis om winkels in te delen. Er is de Nace-code, maar die is niet duidelijk genoeg.
Het gevolg: tussen de regering en sommige werkgroepen die de exit mee voorbereiden, gaat het nu hard tegen hard. Wij proberen vanuit Gondola ons steentje bij te dragen: we hebben verschillende politici erop attent gemaakt dat retail, en dan vooral non-foodretail, een van de belangrijkste slachtoffers zal zijn. De helft van de Belgische economie draait op consumptie. De economische schade blijft nu nog onder de radar. We verwachten dat er een golf van faillissementen komt in het derde en vierde kwartaal van dit jaar. Een kwart van de zaken in de retailsector dreigt overkop te gaan, afhankelijk van een heropening op 11 mei en van de tweede golf van besmettingen. Dit zijn cijfers die de overheid in zijn bezit heeft en die helaas een voorzichtige inschatting zijn.
De schrik zit er bij velen goed in en de vraag is hoe de regering dat zal managen. Het is meer dan ooit belangrijk dat het consumentenvertrouwen – dat sterk gezakt is door de Covid-19 crisis – opgekrikt wordt. Consumentenvertrouwen en koopkracht moeten aan elkaar worden gelinkt. Daarom hebben wij aan beleidsmensen een economisch voorstel gemaakt waarbij consumptie en economische heropleving hand in hand gaan. Daarbij is zowel de consument als de ondernemer-winkeluitbater gebaat. Want als één ding duidelijk is, is het wel dit: de retailsector is vandaag niet gediend met verdeeldheid. Zeker vandaag niet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?