Om haar nieuwe click & collect-dienst te promoten, lanceert Carrefour Italië een virtuele winkel van 200 meter in een metrostation in Milaan. Het is de eerste virtuele supermarkt in Italië, en je vindt er wel 1.000 referenties.

Tesco testte al eens een virtuele supermarkt in Seoul, Delhaize experimenteerde er al eens mee in het station van Brussel-Centraal en Carrefour probeerde het concept al uit in thuisland Frankrijk. Het was even stil rond het concept van de “virtuele supermarkt”, maar nu introduceert Carrefour het concept ook in Italië.

Rayon van 200 mIn het metrostation Loreto in Milaan installeerde de retailer over een lengte van 200 meter panelen geïnstalleerd waarop in totaal 1.000 van de best roterende producten afgebeeld worden. Dat zijn zowel A-merken als huismerken. Carrefour heeft zelfs een mini-boutique voorzien om het private label verzorgingsmerk Les Cosmétiques in de aandacht te brengen. Onder elke productafbeelding staat de productnaam en een QR-code. Door die code met hun smartphone te scannen, komen klanten op de webshop van Carrefour terecht. 

Digitaal, met service

Deze virtuele “winkel” moet immers de nieuwe click & collect-dienst www.cliccaeritira.it van Carrefour promoten. “Het plaatsen van een display zoals die in Loreto is een manier om naar de consument te communiceren dat digitaal door de traditionele shoppingpatronen aan het breken is en aan te tonen dat zelfs de meest fysieke ruimte (het winkelpunt) kan gedematerialiseerd worden zonder in te boeten aan service”, klinkt het in een persbericht.

Al 1 uur na de click collectenNa enkele positieve tests wordt de dienst gelanceerd in Italië, en Carrefour maakt zich sterk dat ze de eerste zijn om zulke online shoppingdienst te komen in het Zuid-Europese land. ‘Clicca e Iritira’ is nu al beschikbaar in 120 winkels in Milaan, Rome, Genova, Firenze, Bologna en de grote steden in Lombardije. De dienst wordt echter snel uitgerold in de rest van Italië. Snel is de click & collect van Carrefour Italië zeker wel: één uur na de bestelling kan de klant zijn of haar boodschappen al gaan oppikken. Voor een thuisbezorging is amper 3 uur geduld nodig.