iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Terwijl ten tijde van de lockdowns een grote toename te zien was in de verkoop van broodmelen, stellen we ook hier een daling vast. Spelers in de sector bevestigen inderdaad dat deze trend sinds begin 2022 aan het afnemen is, hoewel er binnen het segment wel een paar kanttekeningen te plaatsen zijn.
“We zien dat klanten meer op zoek zijn naar mixen waarmee ze specialer brood kunnen maken”, aldus Nathalie Roisin van Colruyt Group. “Ik denk hierbij aan broden zoals boerenbrood, speltbrood, volkorenbrood, meergranenbrood en zonnebloempittenbrood. Ook hier blijven de broodmachines werken, maar minder dan in 2021.” En hoewel de verkoop van meel voor brood en patisserie ook bij Carrefour sterk afneemt, vallen er ook daar toch enkele trends te noteren. “Zetmeel, zoals maïzena, en paneermeel, die in dezelfde categorie vallen, doen het veel beter. In het assortiment meel voor brood en supplementen doet ons biologische assortiment zemelen, pompoenpitten, sesamzaad, enzovoort het erg goed, met een groei van bijna 40% ten opzichte van juli YTD N-1.”
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?