Amelie Laurin / Carrefour
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amelie Laurin / Carrefour
Amazon Go is niet langer de enige in zijn soort. Tesco, Rewe, Auchan, Colruyt/Okay in België hebben heel recent een automatische winkel geopend. Nu is het de beurt aan Carrefour om zijn eerste automatische verkooppunt te openen in Parijs.
Amazon Go zorgde voor opzien in 2018, toen het zijn eerste automatische en kassaloze winkel opende. Je kon er boodschappen doen door je via je gsm te identificeren. De e-commercereus opende sindsdien 8 van dat soort winkels in Europa, onder het merk Amazon Fresh. De grote retailers springen mee op de kar: Tesco en Sainsbury’s in Londen, Rewe in Duitsland, Colruyt met zijn pilootwinkel in Gent en nog andere voorbeelden als Auchan of Monoprix. In het volgende nummer van Gondola magazine, dat binnenkort bij abonnees in de bus ligt, staat het onderwerp automatische winkels centraal.
Het gaat snel: elke dag komt er een nieuwe winkel bij. Carrefour had al in zijn hoofdkwartier in Massy een automatische winkel ontwikkeld met de Amerikaanse startup AiFi, bestemd voor werknemers. Deze opent er een winkel in het elfde arrondisssement van Parijs onder de naam ‘Carrefour Flash 10/10’. Vanwaar die naam? Omdat er “tien seconden nodig is om boodschappen te doen en tien om af te rekenen.” De winkel telt 900 referenties, is uitgerust met 60 HD-camera’s en 2.000 sensoren. Integenstelling tot bij Amazon Go gebeurt de betaling nog via een terminal met een bankkaart. De winkel fungeert ook als afhaalpunt voor online boodschappen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?